عنصر درخشان باریم | جدول تناوبی

عنصر باریم

عنصر باریم فلزی نرم، انعطاف پذیر و سفید نقره ای است که در جدول تناوبی به عنوان فلز قلیایی خاکی طبقه بندی می شود. ترکیبات باریم در محیط‌ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دهه 1600 به عنوان منطقه مورد توجه بوده است. این یک عنصر بسیار “سنگین” است که پیامدهایی برای استفاده و ترکیبات آن دارد.

ده حقیقت جالب درباره باریم

  1. باریم از کلمه “باری” که یونانی به معنای “سنگین” است نامگذاری شده است.
  2. گفته می شود که باریت (متشکل از سولفات باریم) در جادوگری باستان استفاده می شده است.
  3. پوسته زمین ما حدود 0.0425 درصد باریم است.
  4. هنگامی که سولفات باریم کشف شد، اشتباهاً سنگ فیلسوف است.
  5. گفته می شود که گالیله مجذوب درخشش فسفری سولفات باریم شده است.
  6. این عنصر اغلب با فلزات دیگر آلیاژ می شود.
  7. باریم در اشعه ایکس استفاده می شود زیرا عنصر سنگین تری است و عناصر سنگین تر اشعه ایکس را جذب و پراکنده می کنند. همچنین سمیت کمتری نسبت به سرب یا جیوه دارد.
  8. ترکیبی از باریم، ایتریوم مس باریم اکسید، یک ابررسانا با دمای بالا است.
  9. ماری کوری در حالی که به دنبال رادیوم بود، ترکیبات باریم را از pitchblende جدا کرد. او رادیوم را از باریم با سختی باور نکردنی جدا کرد.
  10. ترکیبات باریم مانند کلرید باریم یا نیترات باریم به آتش بازی رنگ سبز می بخشد

باریم در جدول تناوبی

باریم فلز قلیایی خاکی نرم، واکنش پذیر، نقره ای-سفید با دو الکترون ظرفیت است. الکترونگاتیوی عنصر با 0.9 (مقیاس پالینگ) اندازه گیری می شود و واکنش پذیرتر از استرانسیوم و کلسیم است. در طبیعت، این عنصر همیشه در ترکیب با عناصر دیگر یافت می شود. باریم در جدول تناوبی زیر استرانسیوم و بالای رادیوم قرار دارد.

باریم دارای نماد اتمی Ba و عدد اتمی 56 است. آرایش الکترونی باریم 1s است.22 ثانیه22p63s23p63 بعدی104s24p64d105 ثانیه25p66 ثانیه2 ، یا [Xe]6 ثانیه2

تنقیه باریم یا پرستو باریم

سولفات باریم در آزمایش‌های «تنقیه باریم» یا «بلع باریم» استفاده می‌شود.

این تست ها برای بررسی قسمت های داخلی بدن ما (مانند روده و معده) استفاده می شود. علاوه بر این، روش انجام این آزمایش‌ها متفاوت است – با این حال آنها تقریباً مشابه هستند.

ابتدا یک سوسپانسیون سولفات باریم از طریق مصرف یا تنقیه به بدن مورد بررسی وارد می شود. متعاقبا، همانطور که این سوسپانسیون مایع در بدن حرکت می کند، بافت ها و آسترهای خاصی را می پوشاند. با انجام این کار، “طرح کلی” واضحی از بافت های بدن ایجاد می شود و تصویربرداری اشعه ایکس با کنتراست بیشتر تولید می شود.

به دنبال این روش، بی‌نظمی‌ها در این خطوط مشخص می‌شوند و برای آگاهی از بدن مورد بررسی استفاده می‌شوند.

اثرات باریم در محیط زیست

بدیهی است که باریم بسیار مفید است زیرا از ترکیبات این عنصر در صنایع مختلف استفاده می شود. به همین دلیل باریم اغلب استخراج می شود. در نتیجه، از طریق آب، هوا و خاک در محیط منتشر می شود. و محیط از جنبه های مختلف متاثر از این امر است.

به عنوان مثال، هنگامی که باریم در دریاچه ها، رودخانه ها و نهرها آزاد می شود، ترکیبات مختلف توسط موجودات آبزی جذب می شود. اغلب اوقات، این منجر به تجمع باریم در بدن آنها می شود. در رگ مشابه، ترکیبات باریم می توانند اتمسفر را آلوده کرده و هنگامی که در هوا آزاد می شوند به ریه های ما آسیب برسانند.

کاربردهای باریم در دنیای امروز

باریم برای چه مواردی استفاده می شود؟

با کمال تعجب باریم کاربردهای متفاوتی دارد. به عنوان مثال، از ترکیبات باریم برای ساخت رنگ، شیشه های مخصوص، لاستیک و سایر مواد نیز استفاده می شود.

علاوه بر این، این ترکیبات در تنظیمات مختلف (مانند آزمایشگاه‌ها، صنایع تولیدی، بخش پزشکی) استفاده می‌شوند. در اینجا چند کاربرد باریم و ترکیبات آن در محیط های مختلف آورده شده است:

  • باریم کلرید (BaCl2· 2 ساعت2O) به عنوان یک معرف شیمیایی در آزمایشگاه ها استفاده می شود.
  • با کمال تعجب، باریم فلوراید (BaF2) می تواند برای ساخت عینک های نوری در صنایع تولیدی استفاده شود.
  • همچنین سولفات باریم (BaSO4) به عنوان گل حفاری نفت در صنعت نفت استفاده می شود.

باریم همچنین در آلیاژهای مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، می توان آن را با نیکل آلیاژ کرد تا در ساخت سیم های شمع استفاده شود.

باریم کی و چگونه کشف شد؟

در حدود دهه 1600، وینچنزو کاسچیارولو یک ماده معدنی جالب مانند سنگریزه را در بولونیا، ایتالیا پیدا کرد. با کمال تعجب، سنگریزه هنگام گرم شدن، درخشش درخشانی ایجاد می کرد. این ویژگی منحصر به فرد توجه بسیاری از افراد از جمله ریاضیدان و ستاره شناس مشهور را به خود جلب کرد. گالیله گالیله.

این هیجان کوتاه مدت بود زیرا از آنجایی که این سنگریزه در زندگی واقعی کاربرد چندانی نداشت، ارزش آن کاهش یافت. با وجود این، سنگریزه بعداً به عنوان باریت معدنی (سولفات باریم، BaSO) شناسایی شد4).

سپس در سال 1808، سر همفری دیوی از الکترولیز برای جداسازی عنصر باریم استفاده کرد که باریت از آن تشکیل شده است. ماهیت جالب عنصر، کاربردها و خواص آن پس از آن توجه دانشمندان فعلی را به خود جلب کرد.

باریم – ترکیبات، واکنش ها، حالت های جداسازی و اکسیداسیون

ترکیبات باریم

هنگامی که باریت معدنی با کربن گرم می شود، به سولفید باریم تبدیل می شود. سپس این سولفید باریم برای تشکیل سایر ترکیبات باریم (به عنوان مثال کربنات) تحت درمان قرار می گیرد.

نیترات باریم یک عامل اکسید کننده قوی است، مشابه سایر نیترات ها. سولفات باریم بسیار نامحلول است و از یون های باریم می توان برای تشخیص مقادیر کمی یون سولفات استفاده کرد. نمک های باریم را می توان با اسید سولفوریک غلیظ ترکیب کرد تا سولفات باریم همراه با اسید مربوطه نمک تشکیل شود. این تکنیک معمولاً در آزمایشگاه‌های آماتور برای تولید اسیدهایی مانند اسید پرکلریک یا اسید نیتریک استفاده می‌شود. ترکیبات باریم برای دادن رنگ سبز به آتش بازی و سایر مواد آتش بازی استفاده می شود.

سمیت باریم

ترکیبات محلول باریم به همراه کربنات باریم و باریم فلوراید سمی هستند و باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند. کربنات باریم در برخی از نقاط جهان به عنوان جونده کش استفاده می شود. اما به دلیل شباهت به آرد، مسمومیت ها و مرگ و میرهای بسیاری را به همراه داشته است.

خواص شیمیایی باریم

باریم هنگامی که در دمای اتاق در معرض اکسیژن قرار می گیرد، به سرعت اکسید شده و BaO و BaO تولید می کند.2. معمولاً در زیر روغن معدنی ذخیره می شود. عنصر باریم با اسیدها، الکل و آب واکنش می دهد. در واقع، به شدت با آب واکنش می دهد و هیدروکسید باریم را تشکیل می دهد. با این حال، واکنش به اندازه فلزات قلیایی خشن نیست.

واکنش با آب:

Ba(s) + 2H2O(g) → Ba(OH)2(ق) + ح2(g)

جداسازی باریم

از نظر تجاری، باریم زمانی تولید می شود که الکترولیز کلرید باریم مذاب (BaCl2) رخ می دهد. اکسید باریم (BaO) در واکنش با آلومینیوم یا سیلیکون در دماهای بالا نیز باریم خالص تولید می کند.

حالت های اکسیداسیون باریم

این عنصر در ترکیبات خود حالت اکسیداسیون 2+ دارد.

خواص فیزیکی باریم

  • نماد: با
  • نقطه ذوب: 1000 K
  • نقطه جوش: 2118 K
  • چگالی (گرم سانتی متر-3): 3.62
  • جرم اتمی: 137.327
  • عدد اتمی: 56
  • الکترونگاتیوی: 0.9 (طبق گفته Pauling)
  • طبقه بندی: فلز قلیایی خاکی گروه 2 (IIa)
  • فراوانی پوسته (ppm): 456
  • ساختار الکترونی: [Xe] 6s2
  • ایزوتوپ های پایدار رایج: 130Ba، 132Ba، 134Ba، 135Ba، 136Ba، 137Ba، و 138Ba
  • به طور طبیعی در مواد معدنی: باریت و ویتریت یافت می شود
  • سمیت: همه ترکیبات باریم سمی هستند به جز سولفات باریم که نامحلول است و می توان آن را بلعید!

باریم را از کجا بخرم؟

آمازون ترکیبات باریم را می فروشد.

دیدگاهتان را بنویسید