عنصر متحرک عطارد | جدول تناوبی

عنصر عطارد

عنصر جیوه یک فلز انتقالی به رنگ سفید مایل به نقره ای در جدول تناوبی است که در دمای استاندارد مایع است. به دلیل تحرک و کشش سطحی بالا شناخته شده است. که هر دو باعث غلتیدن آن بر روی سطوح و تشکیل کره می شوند. علاوه بر این، چگالی بالایی دارد که به اکثر فلزات دیگر اجازه می دهد تا روی آن شناور شوند. زمانی در باتری ها، چراغ های فلورسنت، دماسنج ها و موارد دیگر استفاده می شد. با این حال، با گذشت زمان، فلز سمی با جایگزین های ایمن جایگزین شده است. حقایق و خواص بیشتر در مورد این فلز منحصر به فرد را در زیر بیابید!

حقایق جالب در مورد عطارد

  1. نماد شیمیایی آن Hg است که مخفف نام اصلی آن است هیدرارژیرم. در یونانی، این نام به “آب زنده” ترجمه می شود که به حرکت پر جنب و جوش جیوه بر روی سطوح صاف اشاره دارد. به همین دلیل، آن را به عنوان “quicksilver” نیز می‌شناسند. علاوه بر این، نام فعلی آن از خدای رومی جیوه گرفته شده است که به سریع و متحرک بودن معروف بود.
  2. این عنصر در هواپیما مجاز نیست زیرا آلومینیوم را خورده می کند – که معمولاً در هواپیما استفاده می شود.
  3. این ماده در سراسر جهان به عنوان سولفید جیوه وجود دارد که به نام سینابار نیز شناخته می شود. این باعث ایجاد رنگدانه ای می شود که به عنوان “سرخمه” شناخته می شود.
  4. جیوه تنها فلزی است که در دمای اتاق مایع است
  5. خیلی سنگینه! در واقع وزن آن 13.6 برابر حجم آب است.
  6. تا قرن بیستم برای درمان سیفلیس استفاده می شد. آنها معتقد بودند که این امر باعث می شود که بیمار بزاق بیماری را بیرون بیاورد. عوارض جانبی شامل زخم لثه، از دست دادن دندان و مرگ بود.

عطارد در جدول تناوبی

عنصر جیوه که دارای نماد جیوه و عدد اتمی 80 است، یک فلز مایع متراکم است. در سمت راست طلا و در سمت چپ تالیم در سمت راست قرار دارد جدول تناوبی. کادمیوم بالای جیوه و کوپرنیسیوم کوتاه مدت در زیر آن قرار دارد.

جیوه یک فلز گروه 12 به همراه روی و کادمیوم است، اما شباهت زیادی با آنها ندارد. بسته به اینکه چه کسی این طبقه بندی را انجام می دهد، به عنوان فلز واسطه یا فلز پس از گذار طبقه بندی می شود. عطارد دارای پیکربندی الکترونی است [Xe]4f145d106 ثانیه2 .

کجا عطارد را پیدا کنیم

جیوه به ندرت در پوسته زمین یافت می شود. این ماده عمدتاً در ماده معدنی سینابار که به نام سولفید جیوه نیز شناخته می شود، یافت می شود. اسپانیا و ایتالیا حدود 50 درصد از ذخایر سنگ معدن سینابار جهان را در اختیار دارند. دو شکل از این وجود دارد که در طبیعت رخ می دهد. یکی قرمز و دیگری سیاه است. برای استخراج جیوه از ماده معدنی، ابتدا باید آن را گرم کرد. سپس بخار متراکم شده و جمع آوری می شود. اگرچه بسیار نادر است، سنگ معدن جیوه را می توان در نزدیکی مناطق آتشفشانی و چشمه های آب گرم یافت.

عطارد در دنیای امروز

واکسیناسیون با جیوه

جیوه از زمان های قدیم در پزشکی استفاده می شده است. اغلب منجر به مسمومیت و مرگ زودرس می شد. با گذشت سال ها، جایگزین های ایمن تر جایگزین شده است. چیزی که ممکن است بدانید یا ندانید، این است که امروزه هنوز در واکسن ها استفاده می شود. با این حال، استفاده از آن بی خطر است. ترکیب مورد استفاده Thimerosal نام دارد و یک نگهدارنده است. ممکن است با این استدلال مدرن که واکسن ها باعث اوتیسم می شوند آشنا باشید. این ترکیب موجود در واکسن است که این ادعا در مورد آن مورد مناقشه است. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد. بنابراین چه مقدار جیوه در یک واکسن حاوی تیمروسال وجود دارد؟ طبق گفته FDA، مقدار جیوه تقریباً معادل جیوه موجود در یک قوطی ماهی تن 3 اونس است.

بزرگنمایی زیستی جیوه در غذا

اگر از علاقه مندان به غذاهای دریایی هستید، ممکن است با این اصطلاح آشنا باشید.بزرگنمایی زیستی“. این فرآیندی است که در آن مواد مضر می توانند در زنجیره غذایی دورتر تجمع کنند. جیوه یک ماده سرسخت است زیرا دوست دارد جذب شود اما دفع نمی شود. این به این معنی است که افزایش می یابد و به مرور زمان می تواند منجر به عوارض جدی برای سلامتی شود. بنابراین، انسان ها چگونه در این تجمع زیستی نقش دارند؟ ما مصرف کنندگان موجودات اقیانوسی هستیم که سطوح جیوه بالاتری را از زنجیره غذایی خود جمع آوری کرده ایم. به عنوان مثال، ماهی قزل آلا در انتهای پایینی قرار دارد، بنابراین می توان آنها را اغلب مصرف کرد. ماهی قزل آلا یک پله بالاتر است و می توان آن را چند بار در هفته خورد. با این حال، شکارچیان بزرگتر مانند ماهی هالیبوت را می توان تنها چند بار در ماه به دلیل سطوح بالای جیوه آنها خورد.

سمیت جیوه

جیوه برای بدن انسان بسیار سمی است و اثرات حاد و طولانی مدت دارد. بیشتر موارد در انسان ناشی از مصرف ماهی یا آمالگام های دندانی است. همچنین فاجعه های بهداشت عمومی شناخته شده ای وجود دارد که شامل جیوه می شود، از جمله هزاران نفر که به دلیل خوردن غذاهای دریایی پس از ریختن ضایعات جیوه به خلیج Minamata، ژاپن جان خود را از دست دادند.

جیوه عنصری به شکل مایع کمترین سمیت را دارد و اغلب می تواند از بدن انسان عبور کند. با این حال، بخارات بسیار سمی هستند. نمک‌های جیوه (II) سمی‌تر از نمک‌های جیوه (I) در نظر گرفته می‌شوند و ترکیبات ارگانیک جیوه خطرناک‌ترین آنها هستند که باعث مرگ پروفسور شیمی کارن وترهان در سال 1997 شد. محصولات برای نظارت بر سطوح جیوه در محیط فروخته می شوند.

تاریخچه عطارد

اگرچه ما نمی دانیم چه کسی جیوه را کشف کرده است، اما می دانیم که از زمان های قدیم وجود داشته است. ما این را می دانیم زیرا فلز واسطه در مصنوعات مختلف متعلق به چینی های باستان، مصری ها، بومیان آمریکا، یونانی ها و غیره یافت شده است. از نظر تاریخی، اغلب در مقبره های باستانی، پزشکی و آرایش استفاده می شد. یکی از کاربردهای جالب فلز مایع توسط دومین فرمانروای سلسله تولونید در مصر، خمارویه بن احمد بن تولون بود. او برای درمان بی خوابی خود دریاچه ای از جیوه ایجاد کرد که در بالای آن شناور می شد و به خواب می رفت.

جیوه- ترکیبات، واکنش ها، سنتز و حالت های اکسیداسیون

آمالگام ها

جیوه یک فلز واسطه نقره‌ای-سفید است که می‌تواند با فلزات دیگر حل شود و در فرآیندی به نام ادغام، آلیاژ ایجاد کند. می تواند با تمام فلزات به جز آهن آمالگام تشکیل دهد. یکی از کاربردهای آمالگام در دندانپزشکی است. آمالگام های دندانی از جیوه جفت شده با فلزات کمیاب مانند قلع نقره و روی تشکیل شده است. از آنها برای پر کردن حفره ها استفاده می شود و برای بیش از 150 سال توسط دندانپزشکان استفاده می شود. لازم به ذکر است که آیا این پرکردگی ها برای فرد خاصی خطر ایجاد می کند یا خیر، به عهده ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی است.

ترکیبات

دو نوع ترکیب جیوه وجود دارد: آلی و غیر آلی. رایج ترین ترکیب آلی متیل جیوه است که بسیار سمی است. هیچ کاربرد صنعتی برای متیل جیوه وجود ندارد و به طور طبیعی در محیط از طریق متیلاسیون یون غیر آلی جیوه تشکیل می شود. رایج ترین ترکیب معدنی کلرید جیوه، HgCl است2که در عکاسی، ملین ها، ضدعفونی کننده ها، قارچ کش ها و غیره استفاده می شود. با این حال، استفاده از آن در بسیاری از محصولات کاهش یافته است، بنابراین عمدتا در ضد عفونی کننده ها و آفت کش ها یافت می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، جیوه به طور طبیعی به عنوان سولفید جیوه (Cinnabar) وجود دارد که رنگدانه قرمز قرمز را ایجاد می کند.

واکنش ها

جیوه نسبت به عناصر یا ترکیباتی که با آنها واکنش نشان می دهد بسیار حساس است. با اسیدهای رقیق یا اسیدهای غیر اکسید کننده واکنش نمی دهد. همچنین ترجیح می دهد با ترکیبات و عناصری که در دمای بالا هستند واکنش نشان دهد.

چگونه جیوه سنتز می شود

همانطور که قبلاً گفته شد، جیوه از طریق فرآیند تصفیه تقطیر از ماده معدنی سینابر استخراج می شود. این کار با خرد کردن سنگ معدن انجام می شود. سپس در کوره ای گرم می شود که عنصر را تبخیر می کند. سپس این بخار جمع آوری شده و به شکل مایع متراکم می شود. جیوه تبخیر شده بسیار سمی است و می تواند سیستم تنفسی را خراب کند، بنابراین مهم است که این کار را با احتیاط انجام دهید.

جیوه عنصری را می توان در آزمایشگاه با کاهش نمک های آن با مس تولید کرد. سینابار، سولفید جیوه (II)، در دمای 580 درجه سانتیگراد به جیوه تجزیه می شود، اما این روش بخارات جیوه خطرناکی تولید می کند که باید به طور ایمن متراکم شوند.

حالت های اکسیداسیون جیوه

فلز واسطه دارای دو حالت اکسیداسیون اصلی است: +1 و +2. در حالت اکسیداسیون +1، جیوه به عنوان یک دایمر، یون جیوه، جیوه وجود دارد.2+2. این یکی از آنیون های چند اتمی نادر است.

خواص فیزیکی جیوه

  • نماد: جیوه
  • نقطه ذوب: -38.9 درجه سانتی گراد
  • نقطه جوش: 356.6 درجه سانتی گراد
  • چگالی: 13.6 گرم در میلی لیتر
  • وزن اتمی: 200.59 گرم بر مول -1
  • عدد اتمی: 80
  • الکترونگاتیوی: 1.9
  • طبقه بندی: فلز انتقالی، فلز گروه 12
  • فراوانی پوسته: 0.05 ppm
  • پیکربندی پوسته الکترونی: [ Xe ] 4f14 5d10 6 ثانیه2
  • ایزوتوپ ها: 56 در مجموع – 7 ایزوتوپ پایدار و 33 رادیواکتیو
  • به طور طبیعی در سینابار (HgS) یافت می شود
  • سمیت: اشکال آلی عنصر سمی تر از غیر آلی است. با این حال، اشکال معدنی همچنان می توانند از نظر فیزیکی خورنده و سمی باشند اگر بلعیده شوند. خطر اصلی از استنشاق بخارات است.

جیوه را از کجا بخرم؟

جیوه عنصری خالص را می توان از آمازون و فروشگاه های تخصصی خریداری کرد. با این حال، سمی است، بنابراین مهم است که مراقب آن باشید.

آزمایش شیمی قلب ضربان عطارد

جیوه بسیار سمی است و باید فقط با تمرین مناسب استفاده شود. در آزمایش قلب ضربان جیوه، جیوه با اسید سولفوریک و یک عامل اکسید کننده ترکیب می شود و یک واکنش ردوکس نوسانی ایجاد می کند که باعث می شود توپ جیوه شبیه قلب تپنده به نظر برسد.

بیشتر خواندن

دیدگاهتان را بنویسید