پیوندها و مولکول های قطبی در مقابل غیرقطبی

در این آموزش شیمی تفاوت بین آنها را توضیح می دهیم پیوندهای قطبی و پیوندهای غیر قطبی. سپس تعریف الف را به شما می گوییم مولکول قطبی، و چه a مولکول غیر قطبی است. آخرین، اما نه کم اهمیت، شما یاد می گیرید که یک لحظه دوقطبی است.

قطبی و غیر قطبی به چه معناست؟

به زبان ساده، قطبی به معنای بار مخالف، و غیرقطبی به معنای بار مساوی است. پیوندهای کووالانسی می توانند قطبی یا غیر قطبی باشند. برای درک تفاوت بین پیوندهای قطبی و غیر قطبی، درک الکترونگاتیوی ضروری است.

الکترونگاتیوی چیست؟

الکترونگاتیوی اندازه گیری این است که یک اتم چقدر می خواهد به اتم دیگر پیوند برقرار کند. الکترونگاتیوی از چپ به راست و پایین هر ستون روی ستون افزایش می یابد جدول تناوبی. مقیاس پالینگ الکترونگاتیوی یک عنصر را با مقیاس 0.7 تا 4 توصیف می کند. فلوئور الکترونگاتیوی ترین عنصر با الکترونگاتیوی 4 است. سزیم کم الکترونگاتیوی عنصر با الکترونگاتیوی 0.7 است.

چه چیزی یک پیوند را قطبی می کند؟

پیوند قطبی نوعی پیوند کووالانسی است. پیوند بین دو یا چند اتم قطبی است اگر اتم ها دارای الکترونگاتیوهای متفاوت باشند (>0.4). پیوندهای قطبی الکترون ها را به طور مساوی تقسیم نمی کنند، به این معنی که بار منفی الکترون ها به طور مساوی در مولکول توزیع نمی شود. این باعث یک لحظه دوقطبی می شود. گشتاور دوقطبی زمانی اتفاق می‌افتد که یک سر پیوند مثبت و سر دیگر آن منفی باشد. یک مثال کلاسیک از پیوند قطبی، پیوند در آب بین هیدروژن و اکسیژن است. این پیوند به عنوان پیوند قطبی طبقه بندی می شود زیرا دارای اختلاف الکترونگاتیوی بزرگ 1.4 است. الکترون‌های هیدروژن بیشتر جذب الکترون‌های موجود در اکسیژن می‌شوند، زیرا اکسیژن الکترونگاتیو بیشتری دارد.

چه چیزی یک پیوند را غیرقطبی می کند؟

پیوندهای غیرقطبی نیز نوعی پیوند کووالانسی هستند. بر خلاف پیوندهای قطبی، پیوندهای غیر قطبی الکترون ها را به طور مساوی تقسیم می کنند. پیوند بین دو اتم یا چند اتم غیر قطبی است اگر اتم ها دارای الکترونگاتیوی یکسان یا اختلاف الکترونگاتیوی کمتر از 0.4 باشند. نمونه ای از پیوند غیرقطبی پیوند در کلر است. کلر حاوی دو اتم کلر است. الکترون ها به طور مساوی تقسیم می شوند زیرا اختلاف الکترونگاتیوی بین دو اتم صفر است.

مولکول های قطبی چیست؟

در شیمی، تعریف مولکول قطبی، مولکولی است که در یک طرف مولکول دارای بار است، که از بین نمی رود. دارای ناحیه شارژ جزئی است. یک انتها کمی مثبت است و یک سر کمی منفی است. آنها به طور کلی نامتقارن هستند، با توزیع ناهموار الکترون ها.

مولکول های قطبی می توانند پیوندهای کووالانسی یونی یا قطبی داشته باشند. یک مولکول با دو قطب a نامیده می شود دوقطبی. وقتی مقدار قطبیت یک مولکول را اندازه گیری می کنید، به نتیجه می گویند لحظه دوقطبی.

اگر یک مولکول غیرقطبی باشد، آنگاه مولکول‌ها یا الکترون‌ها را به طور مساوی به اشتراک می‌گذارند، مثلاً یک پیوند غیرقطبی دارند، یا پیوندهای قطبی متقارن هستند، در مورد دی‌اکسید کربن یا تتراکلرید کربن. در آن مولکول ها دوقطبی وجود دارد اما به دلیل تقارن از بین می روند.

مولکول های قطبی تمایل دارند به هم بچسبند و به صورت گروهی در یک ردیف قرار گیرند، که بر خواص ترکیبات قطبی مانند آب تأثیر می گذارد. مولکول‌های آب می‌توانند در حضور نیروی الکترواستاتیکی خود را در یک راستا قرار دهند. همچنین حلال های قطبی تمایل به حل املاح قطبی دارند و حلال های غیر قطبی املاح غیر قطبی را حل می کنند.

نمونه هایی از مولکول های قطبی

آیا HF قطبی است؟

بله، اسید هیدروفلوئوریک HF قطبی است زیرا اختلاف الکترونگاتیوی زیادی بین هیدروژن و فلوئور وجود دارد. مولکول کووالانسی قطبی است.

آیا آب یک مولکول قطبی است؟

بله، به دلیل شکل غیر متقارن خمیده مولکول. تعداد بیشتری از الکترون ها به سمت اتم های اکسیژن جذب می شوند و در نتیجه یک بار خالص ایجاد می شود.

استون قطبی است یا غیرقطبی؟

به دلیل گروه کربونیل، استون یک مولکول تا حدودی قطبی است. درجات مختلفی از قطبیت وجود دارد و استون قطبیت کمتری نسبت به آب دارد، زیرا تنها بخشی از مولکول استون دارای پیوند قطبی است.

نمونه های بیشتری از مولکول های قطبی

دی اکسید گوگرد SO2، آمونیاک NH3مونوکسید کربن CO، اتانول C2اچ5OH، متانول CH3OH، سولفید هیدروژن H2S، کلرومتان CH3کلر، ازن O3، تری کلرید فسفر (چون هندسه هرمی مثلثی دارد) PCl3

مولکول های غیر قطبی

در یک مولکول غیر قطبی، هیچ قطب مثبت یا منفی در مولکول تشکیل نمی شود. هر بار به طور مساوی در سراسر مولکول توزیع می شود. مولکول های غیرقطبی به طور کلی متقارن هستند، مانند مولکول چهار وجهی تتراکلرید کربن. مثال دیگر تری فلوراید بور است که به صورت تریگونال مسطح است. در مولکول های متقارن، بارهای دوقطبی از بین می روند.

مولکول‌های غیرقطبی معمولاً در حلال‌های غیرقطبی به خوبی حل می‌شوند، اما معمولاً در آب نامحلول هستند.

نمونه هایی از مولکول های غیر قطبی

آیا دی اکسید کربن قطبی است؟

هیچ شرکت2 قطبی نیست، حتی اگر پیوندها قطبی باشند. به دلیل تقارن خطی مولکول، بارهای منفی اطراف اتم های اکسیژن از بین می روند.

HCl قطبی است یا غیرقطبی؟

از آنجایی که کلر الکترونگاتیوتر از هیدروژن است، اسید هیدروکلریک HCl یک پیوند قطبی تشکیل می دهد و بنابراین یک مولکول قطبی است. هیچ تقارنی وجود ندارد که بتواند بار دوقطبی را خنثی کند.

نمونه های بیشتری از مولکول های غیر قطبی

بنزن C6اچ6متان CH4تتراکلرید کربن CCl4تری فلوراید بور (چون هندسه مسطح مثلثاتی دارد) BF3هگزان C6اچ14نیتروژن N2

موضوعات تحت پوشش در مقالات دیگر

ویدیوی جالب شیمی که در مورد پیوندهای قطبی نیست

ما آزمایش‌های شیمی را خیلی دوست داریم، دسته‌ای از آنها را انجام دادیم و این ویدیو را ساختیم – و به‌طور تصادفی این مقاله را برای جاسازی ویدیو انتخاب کردیم. تماشاش کنید، واقعا عالی است! هیچ ارتباط مستقیمی با پیوندهای قطبی در مقابل غیرقطبی ندارد. و عضو کانال ما شوید

ادامه مطلب

  • ید به دلیل داشتن یک افزودنی رایج به داروها است غیر– خاصیت قطبی

دیدگاهتان را بنویسید