چرا از اسید سیتریک استفاده می شود؟

اسید سیتریک یک هیدروکسید آلی ضعیف است که به طور طبیعی در مرکباتی مانند پرتقال و لیمو یافت می شود. به عنوان یک ماده مغذی گیاهی بسیار مهم عمل می کند و عمدتاً در تولید غذا و نوشیدنی استفاده می شود، اما همچنین برای اهداف مختلف دیگری از جمله ساخت برخی داروها، شوینده ها، پولیش ها، باتری ها، مواد شیمیایی عکاسی، حشره کش ها و غیره استفاده می شود. اسید سیتریک یکی از دو ترکیبی است که برای ساخت سیترات ها استفاده می شود و به طور گسترده هم در تجارت و هم در داخل کشور استفاده می شود.
اسید سیتریک همچنین در نوشابه‌ای معروف به نام لیموناد که در کیسه‌هایی ذخیره می‌شود، استفاده می‌شود.

اسید سیتریک نیز به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می شود. این یک ماده رایج در سس سالاد است و برای نگهداری غذاهای مختلف مانند ترشی، زیتون و میوه های کنسرو شده استفاده می شود. این جزء همه‌کاره را می توان در محصولات متعددی مانند گوشت های فرآوری شده، پنیر، سس پاستا، آب نبات ها و نوشابه ها یافت. دانستن اینکه اسید سیتریک چگونه ساخته می شود همیشه مفید است تا بدانید دقیقاً چیست و برای چه مواردی استفاده می شود.

عملکرد: 100 کیلوگرم اسید سیتریک را می توان از 2 تن مرکبات (یا 1 کیلوگرم لیمو) تولید کرد.

عمده کاربردها به شرح زیر است:
•اسید سیتریک در ساخت انواع داروها از جمله آنتی بیوتیک ها، پروتئین ها و آنزیم ها استفاده می شود. همچنین در تولید سیترات ها استفاده می شود که به طور گسترده ای برای تولید ویتامین C استفاده می شود. همچنین برای تولید اسید سیتریک استفاده می شود که سپس به غذاهای فرآوری شده مانند ترشی ها اضافه می شود. •مصرف آن در صنایع غذایی عمدتاً با حفظ مواد غذایی از جمله ترشی و زیتون همراه است. • همچنین معمولاً در لوازم آرایشی و سایر محصولات مانند نوشابه ها استفاده می شود و حتی ممکن است در خمیر دندان شما نیز یافت شود! اسید سیتریک دارای خواص ضد قارچی نیز می باشد و آن را برای استفاده به عنوان نگهدارنده در فرآورده های ممکن می سازد.
اسید سیتریک به عنوان یک عنصر در بسیاری از محصولات غذایی تجاری استفاده می شود. اسید سیتریک یک افزودنی نسبتا بی ضرر با اثرات نامطلوب سلامتی است. با این حال، اگر به درستی رقیق نشود، می تواند پوست را بسوزاند و اسید رقیق نشده (ساخته شده به عنوان محلول اسید سیتریک در آب) هرگز نباید خورده شود. اگر اسید سیتریک رقیق نشده بنوشید، ممکن است درد شکم و استفراغ را تجربه کنید. اگرچه مصرف اسید سیتریک برای اکثر افراد بی خطر است، اما ممکن است در صورت مصرف بیشتر از مقدار توصیه شده در برچسب محصول یا توسط پزشک یا سایر متخصصان بهداشت، قند خون را کاهش دهد یا باعث افزایش وزن شود.
اسید سیتریک در صنایع غذایی برای نگهداری بسیاری از غذاها از جمله ترشی و زیتون استفاده می شود. اسید سیتریک همچنین برای لیمو و به عنوان جایگزین آب لیمو در نوشابه ها، آدامس ها و سایر محصولات قنادی استفاده می شود. اسید سیتریک به گوشت های فرآوری شده (مانند سالامی، هات داگ)، پنیرها (مانند پنیر کلبی/مونتری جک، پنیر آبی)، محصولات پخته شده (کیک، کلوچه) و نوشیدنی های الکلی مانند ودکا اضافه می شود. برخی از نوشابه ها از اسید سیتریک به عنوان نگهدارنده استفاده می کنند. طعم‌های میوه‌های مصنوعی نیز اغلب با اسید سیتریک مخلوط می‌شوند تا طعم «میوه‌ای» را که برخی از افراد در نوشابه‌ها دوست دارند، ارائه دهند.
در ایالات متحده و سایر کشورهای صنعتی، اسید سیتریک (که به سادگی به عنوان “آب لیمو” نیز شناخته می شود) به طور گسترده ای به عنوان نگهدارنده در غذاهای فرآوری شده مانند ترشی، زیتون، پنیر، گوشت و بسیاری از غذاهای دیگر استفاده می شود. اصطلاح “اسید سیتریک” اغلب برای اشاره به هر یک از این افزودنی های غذایی استفاده می شود.
اسید سیتریک نیز یکی از دو ماده اصلی لیموناد است. برای حفظ طعم و پوست لیمو استفاده می شود. اسید سیتریک همچنین در اکثر پنیرها (مانند پنیر کلبی/مونتری جک) یافت می شود. اسید سیتریک توسط برخی افراد ادعا شده است که به کاهش وزن کمک می کند – اگرچه هیچ اثر شناخته شده ای بر وزن بدن ندارد.
اسید سیتریک برای اهداف بسیاری در صنایع غذایی استفاده می شود. اسید سیتریک در تولید سیترات ها استفاده می شود که به طور گسترده ای برای تولید ویتامین C استفاده می شود. اسید سیتریک همچنین برای تولید اسید سیتریک استفاده می شود که سپس می توان آن را به غذاهای فرآوری شده مانند ترشی و زیتون اضافه کرد.
اسید سیتریک به عنوان یک نگهدارنده طبیعی برای بسیاری از غذاها استفاده می شود. همچنین در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی و نظافتی کاربرد دارد.

اسید سیتریک به عنوان یک عامل ضد قارچ، عامل کیلیت، طعم دهنده و به عنوان یک عامل کاهش دهنده استفاده می شود. اسید سیتریک به طور گسترده در ساخت محصولات و مواد تشکیل دهنده مختلف مانند:
• سیترات ها بیشتر با مکمل های ویتامین C مرتبط هستند که در مکمل های غذایی یا نوشیدنی ها یافت می شود. • اسید سیتریک که به طور گسترده برای تولید ویتامین C استفاده می شود. • همچنین معمولاً با نوشابه ها مخلوط می شود تا طعم میوه ای به آن بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید