طرز تهیه خمیر دندان فیل

خمیر دندان فیل چیست؟

خمیر دندان فیل ماده کف آلودی است که از تجزیه سریع پراکسید هیدروژن در حضور صابون ظرفشویی خانگی تشکیل می شود. این آزمایش به دلیل فوم کرکی که تولید می کند به “آزمایش مارشملو” نیز معروف است! از آنجایی که این یک آزمایش ساده با موادی است که به راحتی قابل دستیابی است، یک ترفند نمایش کلاسی/مهمانی بسیار محبوب برای بچه ها است.

اصل اساسی واکنش این است: پراکسید هیدروژن (H2O2) با گذشت زمان تجزیه می شود و آب و اکسیژن تشکیل می دهد (H2O + O2) (اگر می خواهید یک تجدید کننده در مورد واکنش های تجزیه، اینجا را کلیک کنید!). در زیر واکنش کامل متعادل است.

2 ساعت2O2 (aq) -> 2H2O (l) + O2 (g)

یک کاتالیزور این واکنش را سرعت می بخشد. اکسیژن ترکیب شده با صابون ظرفشویی مقدار زیادی کف ایجاد می کند!

خمیر دندان فیل عناصر

  • پراکسید هیدروژن 3 درصد
  • صابون ظرفشویی
  • کاتالیزور – می تواند محلول مخمر (مخمر خشک در آب گرم)، پرمنگنات پتاسیم (محلول در مقدار کمی آب)، دی اکسید منگنز یا یدید پتاسیم باشد.
  • ظرف – می تواند یک لیوان، بطری پلاستیکی، سیلندر مدرج باشد – هر ظروف شیشه ای آزمایشگاه شیمی که می خواهید استفاده کنید!
  • رنگ خوراکی (اختیاری)
  • فضایی زیبا که به راحتی تمیز می شود

طرز تهیه خمیر دندان فیل

  1. ½ فنجان پراکسید را در ظرف خمیر دندان خود بریزید.
  2. مقدار زیادی صابون ظرفشویی اضافه کنید.
  3. اگر می خواهید رنگ اضافه کنید، اکنون زمان آن است. آن را مستقیماً به پراکسید اضافه کنید تا رنگ ثابتی پیدا کند، یا اجازه دهید به آرامی از کناره های ظرف چکه کند تا نوارهایی ایجاد شود!
  4. کاتالیزور خود را اضافه کنید
  5. از حباب ها لذت ببرید!

اگر من یک فوم بزرگتر بخواهم چطور؟

شما می توانید به یکی از دو روش به واکنش دراماتیک تری برسید. یک – از کاتالیزور خود بیشتر استفاده کنید. این باعث تسریع واکنش و آزاد شدن سریعتر اکسیژن می شود. دو- از پراکسید غلیظ تر استفاده کنید. در حالی که 3٪ آسان ترین پراکسید تجاری در دسترس است، می توان غلظت هایی تا 50٪ را بدست آورد. هنگامی که از پراکسید غلیظ تر استفاده می کنید، اکسیژن بیشتری در واکنش آزاد می شود. در نتیجه، با واکنش بسیار پویاتری مواجه خواهید شد!

با این حال، اگر می خواهید از پراکسیدهای با غلظت بالا استفاده کنید، بسیار احتیاط کنید! پراکسید هیدروژن بسیار خورنده است و در صورت استفاده نادرست می تواند باعث سوختگی جدی شود. اگر این آزمایش را با مخاطبان جوان‌تر (یا داوطلب!) انجام می‌دهید، شاید بهتر باشد از یک 3 درصد مطمئن استفاده کنید. اگر می خواهید از پراکسید غلیظ تر استفاده کنید، ممکن است بهتر باشد ابتدا با حجم کمتری شروع کنید و از کاتالیزور کمتری استفاده کنید تا واکنش با سرعت کنترل شده ای انجام شود.

افرادی که می خواهند واکنش چشمگیرتری داشته باشند، معمولاً از پراکسید هیدروژن 30 درصد استفاده می کنند. استفاده از درصد بالاتر از آن را توصیه نمی کنیم و حتما از دستکش استفاده کنید.

انتخاب کاتالیزور

مخمر به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند و ایمن و به راحتی در دسترس است. با این حال، واکنش بیش از حد چشمگیر نیست. بهترین انتخاب، یدید پتاسیم یا یدید سدیم است، زیرا مانند دی اکسید منگنز یا پرمنگنات پتاسیم رنگ نمی‌گیرد. استفاده از یدید پتاسیم نسبت به پرمنگنات پتاسیم که یک عامل اکسید کننده بسیار قوی است، ایمن تر است. اگرچه ایمن تر است، اما همچنان توصیه می شود از تماس یدید پتاسیم با پوست یا چشم خودداری کنید، زیرا این ماده سمی خفیف است.

آیا می توانم خمیر دندان را لمس کنم؟

به طور کلی، بله، اما مراقب باشید! هنگامی که از غلظت های بالاتر یا مقدار بیش از حد پراکسید استفاده می کنید، ممکن است مقداری پراکسید واکنش نداده هنوز در کف باشد و این می تواند باعث سوختگی جدی شود. این واکنش همچنین گرمازا است، به این معنی که پس از انجام واکنش، فلاسک برای لمس داغ خواهد بود. برای اطلاعات ایمنی بیشتر از صفحه نکات ایمنی ما دیدن کنید.

این واقعاً تمام چیزی است که در آن وجود دارد! اگر می خواهید این آزمایش را در عمل ببینید، اینجا کلیک کنید برای دیدن فیلم نکات و ترفندهای خمیر دندان فیل در کانال ما. موفق باشید!

بیشتر خواندن

عنصر ید
اکسیداسیون چیست؟
تیتراسیون چیست
نمودارهای فاز توضیح داده شده است

دیدگاهتان را بنویسید