واکنش های احتراق | ACID-CITRIC.IR

مفاهیم اصلی

در این آموزش خواهید آموخت که واکنش احتراق دقیقاً چیست و چرا مهم است. همچنین با نمونه‌های متعددی از واکنش‌های احتراق مواجه خواهید شد و می‌توانید آن‌ها را به تنهایی تکرار کنید.

موضوعات تحت پوشش در مقالات دیگر

واکنش احتراق چیست؟

واکنش‌های احتراق که اغلب به عنوان «احتراق» ساده‌سازی می‌شوند، واکنش‌های شیمیایی بین یک ماده و اکسیژن گازی هستند. این واکنش های احتراق گرمازا هستند، انرژی را به شکل گرما و/یا نور آزاد می کنند و به سرعت رخ می دهند. اغلب واکنش های احتراق باعث تولید دی اکسید کربن و آب می شود، اما این یک نیاز فنی نیست. برای اینکه واکنش احتراق در ابتدا رخ دهد، واکنش دهنده ها باید حداقل را داشته باشند انرژی فعال سازی– به همین دلیل است که اغلب از آتش برای شروع یک واکنش استفاده می شود. سپس واکنش‌های احتراق تا زمانی که یکی از واکنش‌دهنده‌ها تخلیه شود ادامه می‌یابد.

نمونه هایی از واکنش های احتراق

تصور کنید که چوب در شومینه می سوزد. چوب سوختی است که در یک واکنش احتراق به طور مداوم با اکسیژن موجود در هوا واکنش می دهد. آتش تولید شده انرژی است که در یک واکنش گرمازا طولانی آزاد می شود، در حالی که دودی که مشاهده می کنید دی اکسید کربن است. در نهایت، این فرآیند می تواند به یکی از دو روش پایان یابد. یا چوب کاملاً می سوزد و آتش خاموش می شود یا اگر بخواهید شومینه را کاملاً ببندید، آتش به دلیل کمبود اکسیژن متوقف می شود.

متعادل کردن واکنش های احتراق

احتراق بیشتر بین هیدروکربن ها و اکسیژن برای تولید دی اکسید کربن و آب رایج است. متعادل کردن واکنش احتراق در واقع بسیار ساده است!

  1. اتم C را در CO متعادل کنید2 با هیدروکربن سمت چپ
  2. اتم H را در H متعادل کنید2O با هیدروکربن در سمت چپ
  3. از اتم های O در CO استفاده کنید2 و اچ2O برای متعادل کردن O2 در سمت چپ

به یاد داشته باشید که واکنش های شیمیایی نیازی به داشتن اعداد کامل ندارند. اگر کسری قبل از اکسیژن شما وجود دارد، نگران نباشید!

احتراق متان: CH4 + 2O2 → CO2 + 2اچ2O

احتراق اتان: C2اچ6 + 3.5O22CO2 + 3اچ2O

احتراق پروپان: C3اچ8 + 5O23CO2 + 4اچ2O

احتراق بوتان: C4اچ10 + 6.5O24CO2 + 5اچ2O

بیشتر خواندن

به انواع دیگر واکنش‌های شیمیایی نگاهی عمیق‌تر بیندازید!

دیدگاهتان را بنویسید