آزمایش باران طلایی – نیترات سرب و یدید پتاسیم

نیترات سرب + یدید پتاسیم

نیترات سرب همانطور که به شما نشان خواهیم داد با یدید پتاسیم واکنش می دهد تا رسوب زیبایی تولید کند. واکنش، معروف به آزمایش “باران طلایی”.، بلورهای شش ضلعی زیبایی از یدید سرب تولید می کند که شبیه صفحات طلا هستند و یک نمایش شیمی عالی ایجاد می کند.

در واکنش باران طلایی از افزایش حلالیت یدید سرب در آب گرم بهره می برد. مقادیر استوکیومتری نیترات سرب و یدید پتاسیم با آب کافی برای حل کردن تمام رسوبات یدید سرب در دمای 80 درجه سانتیگراد ترکیب می شوند. هنگامی که محلول سرد می شود، کریستال های زیبای یدید سرب از محلول خارج می شوند.

الزامات آزمایش باران طلایی یدید سرب

نیترات سرب (II) 1.65 گرم (.005 مول)
یدید پتاسیم 1.66 گرم (.01 مول)
ارلن 1000 میلی لیتری
همزن حرارتی

روش باران طلایی – نکات و ترفندها

نیترات سرب و یدید پتاسیم هر دو ترکیبات یونی جامد و محلول هستند. ما آنها را برای نتایج شگفت انگیز ترکیب خواهیم کرد.

  1. هر نمک را در 400 میلی لیتر آب مقطر در لیوان های جداگانه حل کنید.
  2. مایعات را در ارلن ترکیب کنید تا در مجموع 800 میلی لیتر داشته باشید. اگر می خواهید به جای آن از یک فلاسک 500 میلی لیتری استفاده کنید، به سادگی مقدار ترکیبات و آب را نصف کنید. الف را خواهید دید رسوب زرد یدید سرب از محلول خارج می شود

چالش تسلط بر شیمی: خودتان چگونه مقادیر مورد نیاز را محاسبه می کنید؟ پاسخ خود را در نظرات بگذارید.

PbI2 فورا رسوب می کند، زیرا در آب سرد نامحلول است.

3. محلول را گرم کنید تا زمانی که تمام یدید سرب حل شود، ممکن است لازم باشد آن را بالای 80 درجه سانتیگراد گرم کنید. حرارت دادن محلول باعث می شود که حلالیت آن به اندازه ای افزایش یابد که تمام یدید سرب حل شود.

رسوب یدید سرب – نحوه مشاهده بهترین آن

4. بگذارید خنک شود. این بار، PbI2 رسوب می کند در a مد بسیار زیباتر. بهتر است در تاریکی با نور آفتاب روشن که به فلاسک می تابد، مشاهده کنید، به عنوان مثال از پنجره گاراژ در اواخر بعد از ظهر. اگر یدید سرب خیلی سریع ته نشین شد، آن را با یک میله همزن بلند هم بزنید یا شروع به هم زدن مغناطیسی کنید تا ذرات معلق باقی بمانند و اثر “باران طلایی” را ایجاد کنید.

واکنش باران طلایی

در اینجا معادله است برای این واکنش دوگانه جایگزینی. نیترات سرب II با یدید پتاسیم واکنش می دهد و یدید سرب (II) و نیترات پتاسیم را تشکیل می دهد.

Pb(NO3)2 + 2KI -> PbI2 + 2KNO3
معادله یونی خالص: سرب+2 + 2I -> PbI2(ها)

حقیقت جالب: سرب در این واکنش در حالت اکسیداسیون +2 قرار دارد. یدید سرب (IV) وجود ندارد، زیرا سرب (IV) می تواند یدید را به ید اکسید کند.

مجتمع های سرب / ید

از یدید زیاد استفاده نکنید، در غیر این صورت این واکنش رخ می دهد و یون کمپلکس تترایودوپلومات (II) بی رنگ محلول را تشکیل می دهد.

PbI2 + 2I -> PbI4-2

ایمنی و دفع

نیترات سرب سمی است دوز خوراکی کشنده برای یک انسان 80 کیلوگرمی تقریباً 8 گرم است. از خوردن آن خودداری کنید و از تماس با پوست یا تنفس گرد و غبار خودداری کنید.

یدید سرب باید فیلتر شده و در مجموعه ترکیبی شما ذخیره شود. نمک های سرب را نباید در زهکشی شستشو داد. سرب باقی مانده در محلول را می توان با سولفید سدیم رسوب داد، زیرا سولفید سرب بسیار نامحلول است. PbS باید در یک کشوی زباله های خطرناک نگهداری شود تا زمانی که بتوان آن را به درستی دفع کرد. اگر ترکیب سولفیدی در دسترس نباشد می توان از کربنات سدیم استفاده کرد.

اگر در حال انجام یک گزارش آزمایشگاهی هستید، در اینجا یک گزارش وجود دارد مثال.

فیلم آزمایشی یدید سرب / باران طلایی

در اینجا ویدیوی آزمایشی کامل است

ما این کلیپ کوتاه را روی واکنش طلایی باران فیلمبرداری کردیم تا نشان دهیم که تکه های یدید سرب وقتی در محلول سرد شده رسوب می کنند چقدر زیبا به نظر می رسند. این ویدئو در یک گاراژ تاریک، با نور خورشید از پنجره گرفته شده است.

درباره یدید سرب

یدید سرب (II) یک جامد زرد روشن است که کمی در آب داغ محلول است. در هوا پایدار است. فرمول یدید سرب PbI است2و جرم مولی آن 461.01 گرم بر مول است. نماد سرب Pb است زیرا نام لاتین آن plumbum است.

یدید سرب از منظر جرم مولی یک مولکول کاملاً سنگین است، زیرا سرب و ید هر دو اتم های سنگین تری هستند. ساختار کریستالی نزدیک به شش ضلعی دارد، به همین دلیل است که در صفحات نازک شش ضلعی شکل متبلور می شود. اگر عاشق ریاضی و کریستال هستید، این مطلب را بخوانید.

یدید سرب در ساخت سلول های خورشیدی و همچنین به عنوان آشکارساز فوتون برای اشعه ایکس و اشعه گاما استفاده می شود.

مقالات مرتبط

اگر از این مقاله در مورد یدید سرب و آزمایش باران طلایی لذت بردید، ساخت بلورهای قلع را بررسی کنید و در مورد پتانسیل کاهش استاندارد و نحوه نامگذاری ترکیبات یونی مطالعه کنید.

استخراج فلز پتاسیم از موز

عنصر پتاسیم

بلورهای مس ساخته شده از فلز روی

قوانین حلالیت

دیدگاهتان را بنویسید