روند شعاع اتمی | جدول تناوبی

شعاع اتمی چیست؟

بیایید در مورد تعریف شعاع اتمی، که اندازه اتمی نیز نامیده می شود، بحث کنیم روند شعاع اتمی در جدول تناوبی شعاع اتمی به عنوان نصف فاصله بین دو هسته از اتم های مشابه که به یکدیگر پیوند دارند اندازه گیری می شود. در حالی که فکر اولیه شما ممکن است اندازه گیری فاصله از مرکز هسته اتم تا لبه ابر الکترونی آن باشد، این نادرست است و امکان پذیر نیست. این به این دلیل است که مرزهای اوربیتال ها کاملاً مبهم هستند و همچنین در شرایط مختلف تغییر می کنند. بنابراین شعاع اتمی همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است اندازه گیری می شود.

روند شعاع اتمی در جدول تناوبی

روند جدول تناوبی اندازه اتمی

شعاع اتمی به سمت گوشه سمت چپ پایین جدول تناوبی افزایش می یابد، با فرانسیوم داشتن بزرگترین شعاع اتمی اندازه اتم ها در طول دوره کاهش می یابد و اندازه آن در گروه افزایش می یابد. بیایید روند را به دوره و گرایش های گروهی تقسیم کنیم.

روندهای دوره

وجود دارد بسیاری از روندها در جدول تناوبی. به عنوان مثال انرژی یونیزاسیون، الکترونگاتیوی و البته شعاع اتمی که اکنون به آنها خواهیم پرداخت. در طول یک دوره، شعاع اتمی کاهش می یابد. این به این دلیل است که در حالی که تعداد الکترون ها در طول دوره افزایش می یابد، آنها فقط به همان سطح انرژی اصلی اضافه می کنند و بنابراین ابر الکترونی را گسترش نمی دهند. با این حال، در طول دوره، تعداد پروتون ها نیز افزایش می یابد. این بار مثبت افزایش یافته، الکترون‌ها را به هسته نزدیک‌تر می‌کند و شعاع اتمی را کاهش می‌دهد.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که اثر جاذبه بین هسته با بار مثبت و الکترون ها با دافعه الکترون ها در حالی که متوالی اضافه می شوند، اندکی خنثی می شود. به همین دلیل است که اختلاف شعاع اتمی در هر دوره کاهش می یابد.

روند گروهی

در یک گروه، شعاع اتمی افزایش می یابد. این به این دلیل است که بین هر گروه، الکترون ها به طور متوالی سطوح انرژی بالاتری را اشغال می کنند. با افزایش اندازه ابرهای الکترونی، شعاع اتمی نیز افزایش می یابد.

روند روی یک نمودار

همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، شعاع اتمی در اولین عنصر در هر دوره بزرگترین است و در هر دوره کاهش می یابد.

روند شعاع اتمی

کوچکترین و بزرگترین شعاع اتمی

فرانسیم بزرگترین اندازه اتمی جدول تناوبی و هلیوم کوچکترین اندازه اتمی را دارند.

بیشتر خواندن

دیدگاهتان را بنویسید