عناصر دو اتمی | ACID-CITRIC.IR

جدول تناوبی دارای چندین عنصر دو اتمی است که گاهی اوقات به عنوان عناصر مولکولی شناخته می شود. بیایید بیاموزیم که آنها چه هستند و چگونه با مولکول های دو اتمی تفاوت دارند.

7 عنصر دو اتمی چیست؟

7 عنصر دو اتمی که در طبیعت به عنوان عناصر مولکولی وجود دارند، در زیر فهرست شده اند. اطلاعات دقیق تر در مورد هر یک در بخش های بعدی ارائه شده است.

فهرست عناصر دواتمی

  • هیدروژن (H2)
  • نیتروژن (N2)
  • فلوئور (F2)
  • اکسیژن (O2)
  • ید (I2)
  • برم (Br2)
  • کلر (Cl2)
جدول تناوبی با عناصر دو اتمی با رنگ آبی برجسته شده است
جدول تناوبی با عناصر دو اتمی با رنگ آبی برجسته شده است

عنصر دیاتومیک چیست؟

عنصر دیاتومیک مولکولی است که از دو اتم یکسان تشکیل شده است. کلمه دیاتومیک از «دی» به معنای دو و «اتمی» به معنای اتم گرفته شده است. یک عنصر تک اتمی تنها با یک اتم پایدار است.

این عناصر دو اتمی در این شکل جفتی پایدارترین هستند زیرا به آنها اجازه می دهد از قانون هشتگانه پیروی کنند. این بدان معنی است که به طور کلی اتم های اکسیژن یا کلر در اطراف شناور نیستند. در عوض، آنها به شکل F هستند2 یا O2، عنصر دواتمی یا عنصر مولکولی شکل می گیرد.

ساختار نقطه ای برم، یک مولکول دو اتمی
برم یکی از هفت مولکول دو اتمی است

گاهی اوقات به عناصر دو اتمی به عنوان مولکول های دو هسته ای هم هسته نیز گفته می شود. قسمت هم هسته ای به این معنی است که هر دو اتم در مولکول یکسان هستند.

حتی اگر تنها 7 مورد وجود دارد، آنها نادر نیستند! در واقع، آنها برخی از بیشترین هستند عناصر مشترک در فضای ما. هوای اطراف ما 21 درصد اکسیژن است (O2) و 78 درصد نیتروژن (N2).

ممکن است اتم های دیگری نیز وجود داشته باشند که به طور موقت یک عنصر دو اتمی را تشکیل می دهند. با این حال، آنها در این حالت پایدار نیستند و برای مدت زمان بسیار کوتاهی دوام می آورند. بنابراین آنها یکی از هفت عنصر دواتمی محسوب نمی شوند.

مولکول دو اتمی چیست؟

مولکول دو اتمی مولکولی است که دارای دو اتم است، اما اتم ها می توانند متفاوت باشند. به عنوان مثال، مونوکسید کربن (CO) یک مولکول دو اتمی است، اما یک عنصر دو اتمی نیست. نمونه دیگری از یک مولکول دو اتمی اکسید نیتریک (NO) است.

ساختار نقطه لوئیس مونوکسید کربن یا CO، یک مولکول دو اتمی
مونوکسید کربن (CO)، که در اینجا نشان داده شده است، یک مولکول دو اتمی است اما یک عنصر دو اتمی نیست.

بنابراین، عناصر دو اتمی ما نیز مولکول های دو اتمی هستند. با این حال، همه مولکول های دو اتمی عناصر دو اتمی نیستند.

به یک مولکول دو اتمی با دو اتم متفاوت، هترونهسته نیز گفته می شود. Heteronuclear یعنی دو اتم متفاوت هستند.

چگونه عناصر دو اتمی را به خاطر بسپاریم

چندین تکنیک برای یادآوری اینکه کدام عناصر دو اتمی هستند وجود دارد. اول از همه، برخی از اشتراکات بین عناصر دو اتمی وجود دارد.

  • یکی اینکه همه آنها غیر فلزی هستند. هیچ یک از عناصر فلزی دو اتمی نیستند.
  • دوم، عناصر دیاتومیک غیر هالوژن همگی به “-gen” ختم می شوند. گروه هالوژن نیز با ‘-gen’ به پایان می رسد.

تکنیک دیگر حفظ شکل عناصر جدول تناوبی است (تصویر زیر). همه عناصر به جز هیدروژن در طرح جدول تناوبی استاندارد با یکدیگر مرز دارند. آنها همچنین یک شکل “L” وارونه را تشکیل می دهند.

در نهایت، گفته های بسیاری برای به خاطر سپردن حرف اول همه عناصر وجود دارد. یک دستور شهودی این است که با هیدروژن شروع کنید، سپس به جدول تناوبی بروید و سپس هالوژن ها را پایین بیاورید. این کار تطبیق حرف با عنصر را آسان می کند. چندین جمله مثال در زیر ذکر شده است یا می توانید خودتان را بسازید!

اچخیابان نo افگوش Of منce سیقدیمی بهمیشه

(اچهیدروژن، نایتروژن، افلوور، Oاکسیژن، مناودین، سیکلر، برومین)

گزینه دوم و سوم:

اچه نخورده Oاکسیژن افیا سیکنترل کردن بدیگر منحشرات

(اچهیدروژن، نایتروژن، Oاکسیژن، افلوور، سیکلر، برومین، مناودین)

من اچخیابان نo سیats بباز کردن افدوست داشتنی Oدوستان

(مناودین، اچهیدروژن، نایتروژن، سیکلر، برومین، افلوور، Oاکسیژن)

برخی از افراد نیز از این کلمه استفاده می کنند “BrIClHOF” (تلفظ brinkle-hoff) که نماد شیمیایی هر عنصر را در خود جای داده است.

عناصر هالوژن دواتمی

ساختار نقطه لوئیس کلر، یک عنصر دو اتمی

چهار عنصر دیاتومیک هالوژن هستند – Cl2، اف2، برادر2، من2. عناصر هالوژن یک پیوند واحد بین دو اتم دارند. فلوئور و کلر در دمای اتاق گازهایی هستند. برم همیشه مایع است. ید بسته به دما، فشار و عوامل دیگر می تواند مایع یا جامد باشد.

عنصر دیاتومیک – نیتروژن

ساختار نقطه لوئیس نیتروژن N2

نیتروژن یک عنصر دو اتمی است که در دمای اتاق گاز است. نیتروژن در زمین حیاتی است. این عنصر فراوان ترین عنصر در جو ما است. علاوه بر این، در تمام موجودات زنده یافت می شود.

عنصر دیاتومیک – اکسیژن

ساختار نقطه لوئیس اکسیژن O2

اکسیژن یک عنصر دو اتمی است که در دمای اتاق گاز است. اکسیژن گازی بی رنگ و بی بو است. درصد زیادی از اتمسفر ما اکسیژن است و نقش حیاتی در حفظ حیات روی زمین دارد!

هیدروژن عنصر دو اتمی

ساختار نقطه ای هیدروژن عنصر دواتمی

هیدروژن یک عنصر دو اتمی است که در دمای اتاق گازی بی رنگ و بی بو است. هیدروژن به عنوان یک سوخت جایگزین پیشنهاد شده است که سازگارتر با محیط زیست است.

دیدگاهتان را بنویسید