موضوع چیست؟ | ACID-CITRIC.IR

مفهوم اصلی

در این آموزش با ماده، مقدمه ای در مورد تاریخچه آن و برخی مفاهیم مهم آشنا می شوید.

موضوعات تحت پوشش در مقالات دیگر

تاریخ

فیلسوفان یونان باستان اولین متفکرانی بودند که نظریه هایی در مورد چیستی ماده داشتند. فیلسوف امپدوکلس بیان کرد که همه چیز از چهار عنصر تشکیل شده است: هوا، آتش، خاک و آب. او همچنین نظریه کیهانی چهار عنصر کلاسیک را آغاز کرد که قرار است به درک آسان پیچیدگی ماده کمک کند. به گفته امپدوکل، دو نیرو وجود داشت – عشق و نزاع – که باعث جدایی یا به هم رسیدن چیزها می شد.

تعریف ماده

ماده هر چیزی است که در اطراف ما وجود دارد و می تواند مایع، جامد، گاز، پلاسما یا میعانات بوز-انیشتین (BEC) باشد. به طور خاص، برای اینکه چیزی ماده در نظر گرفته شود، باید دو خاصیت به نام جرم و حجم داشته باشد.

احتمالاً تعجب می کنید که تعریف حجم و جرم چیست. خوب، جلد نوعی کمیت اسکالر است که فضای سه بعدی اشغال شده توسط یک جسم را نشان می دهد.

از سوی دیگر، جرم به عنوان مقدار ماده در یک جسم تعریف می شود.

خواص فیزیکی ماده

خواص فیزیکی “قابل مشاهده” هستند و برای طبقه بندی اشیا یا تشخیص آنها استفاده می شوند.

اتم چیست؟

ماده از انواع مختلف ساخته شده است اتم ها که بدون تجهیزات مناسب دیده نمی شود. چشم انسان نمی تواند اتم ها را به دلیل کوچک بودن آنها درک کند. همه چیز از اتم ساخته شده است. اتم ها به عنوان اجزای سازنده اصلی ماده نیز شناخته می شوند.

اتم ها از نوترون، پروتون و الکترون ساخته شده اند. هسته از پروتون و نوترون تشکیل شده است که توسط نیروی هسته ای به یکدیگر جذب می شوند. الکترون ها در خارج از هسته قرار دارند و در مدارهای متحدالمرکز حرکت می کنند.

جرم نسبی:

اتم: 1

نوترون: 1

الکترون: 1/1836 (کوچکترین نوع اتم)

پروتون

پروتون یک ذره زیر اتمی است که دارای بار مثبت +1 است. به تعداد پروتون های یک هسته «عدد اتمی» می گویند.

نوترون

نوترون یک ذره زیر اتمی با بار 0 است. ایزوتوپ یک اتم با تعداد نوترون ها تعریف می شود.

الکترون

الکترون یک ذره زیر اتمی است که بار منفی دارد. بار یک الکترون -1 است. در یک اتم خنثی، تعداد الکترون های یک اتم برابر با تعداد پروتون های اتم است.

دیدگاهتان را بنویسید