نحوه محاسبه مولاریته و فرمول مولاریته

مفاهیم اصلی

در این آموزش شما یاد خواهید گرفت فرمول مولاریته، و چگونه مولاریته را محاسبه کنید یک راه حل با استفاده از معادله مولاریته. اگر از این مقاله لذت می برید، مطمئن شوید که منابع دیگر لینک زیر را بررسی کنید!

موضوعات تحت پوشش در مقالات دیگر

واژگان

  • مولاریته (M): در غیر این صورت به عنوان غلظت مولی یک محلول شناخته می شود، مولاریته مول های املاح در هر لیتر محلول است. مولاریته را می توان به صورت مخفف mol/L یا به طور رایج تر، M بیان کرد.
  • جرم مولی: مجموع وزن های اتمی تشکیل دهنده یک مولکول. برای یک عنصر، همان مقدار وزن اتمی نمایش داده شده در جدول تناوبی است.
  • حل شونده: ماده ای در محلولی که توسط حلال حل می شود. همیشه جزء کوچکتر در محلول است. در شیمی، املاح عنصر یا مولکول موجود در محلول است.
  • حلال: ماده ای که حل شونده را حل می کند. این همان چیزی است که اکثر محلول را تشکیل می دهد که معمولاً آب یا در برخی موارد یک حلال آلی است.

مولاریته چیست؟

مولاریته تعداد مول های املاح در لیتر محلول است. به عنوان مثال، اگر نمک سفره را در آب حل کنید، نمک محلول حل شده و آب محلول است. یک مول کلرید سدیم 58.44 گرم وزن دارد. اگر 58.44 گرم NaCl را در یک لیتر آب حل کنید، محلول یک مولی دارید که به اختصار 1M نامیده می شود. مهم است بدانید که حجم محلول اندازه گیری می شود بعد از املاح حل شده است، نه قبل از آن. همچنین، مولاریته را با آن اشتباه نگیرید مولالیته، که کمی متفاوت است!

وقتی “1M” را می بینید، آن را با صدای بلند به عنوان “محلول 1 مولار” می خوانید.

فرمول مولاریته

فرمول مولاریته، معادله مولاریته، M = n/v است

M = غلظت مولی محلول، با نام مولاریته
n = مول املاح
v = لیتر محلول

چگونه مولاریته را محاسبه می کنید؟

مولاریته با استفاده از فرمول مولاریته بالا با در نظر گرفتن دو جزء حجم و مول محاسبه می شود. در صورتی که مول های ترکیب ناشناخته باشند، می توان از جرم مولی برای تبدیل ترکیب از گرم به مول استفاده کرد. جدول تناوبی، جرم اتمی را که برای محاسبه جرم مولی استفاده می شود، ارائه می کند.

نحوه محاسبه فرمول مولاریته

مرحله 1:

اولین قدم برای محاسبه مولاریته، شناسایی یکی از دو عامل کلیدی تشکیل دهنده محلول است: حجم محلول و مقدار املاح بر حسب گرم یا مول. ابتدا در این آموزش با حجم شروع می کنیم. حجم محلول را می توان با استفاده از یک استوانه مدرج اندازه گیری کرد. برای مولاریته، حجم باید بر حسب واحد لیتر باشد. اگر حجم شروع به میلی لیتر باشد، قبل از محاسبه مولاریت باید به لیتر تبدیل شود. 1000 میلی متر در لیتر وجود دارد. بنابراین با یک محاسبه ساده می توان هر حجمی را بر حسب میلی لیتر به لیتر تبدیل کرد. به عنوان مثال، اگر حجم محلول 100 میلی لیتر باشد:

گام 2:

مرحله دوم تعیین مقدار است حل شونده موجود در محلول به صورت خال اگر مقدار شناخته شده املاح بر حسب گرم باشد، باید با استفاده از جرم مولی به مول تبدیل شود. اگر بگوییم که املاح 5.00 گرم آمونیاک است (NH3، می توانیم با استفاده از جرم مولی آمونیاک (17.04 گرم در مول) این را به مول تبدیل کنیم:

مرحله 3:

مرحله سوم و آخر استفاده از فرمول مولاریته و تقسیم تعداد مول های املاح بر تعداد لیتر محلول برای بدست آوردن مولاریته بر حسب مول در لیتر است. اگر دو مقدار مرحله قبل را بگیریم، می بینیم که محلول آمونیاک 2.9 M است. یعنی هر لیتر از این محلول حاوی 2.9 مول آمونیاک است.

مثال دیگری از محاسبه مولاریته

با استفاده از یک ترکیب متفاوت، کلرید کلسیم، می توانیم مولاریته یک محلول را به همین ترتیب محاسبه کنیم. بیایید با این مقادیر شروع کنیم:

با پیروی از همان فرآیندی که در بالا ذکر شد، می توانیم مولاریته این محلول کلرید کلسیم را در چند مرحله ساده تعیین کنیم. ابتدا باید حجم را از میلی لیتر به لیتر تبدیل کرد.

سپس گرم کلرید کلسیم را به مول تبدیل می کنیم.

در نهایت تعداد مول ها را بر حجم محلول تقسیم می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید