نحوه یافتن و محاسبه جرم مولی

مفاهیم اصلی

در این آموزش به توضیح “جرم مولی چیست” می پردازیم. شما یاد خواهید گرفت که چگونه جرم مولی را پیدا کنید و جرم مولی را برای عناصر و مولکول ها محاسبه کنید. اگر از این مقاله لذت می برید، حتماً سایر آموزش های ما را که در لینک زیر قرار دارند، بررسی کنید.

مقالات مرتبط

واژگان

  • جرم مولی: مجموع وزن اتمی در یک مولکول. گاهی اوقات به آن وزن مولکولی نیز گفته می شود.
  • ترکیبات: شامل اتم های عناصر مختلف است که با یک نسبت ثابت ترکیب شده اند.
  • مولکول ها: گروه خنثی از اتم ها که از نظر شیمیایی به یکدیگر پیوند دارند.
  • فرمول مولکولی: روشی برای نمایش یک مولکول که نسبت اتم ها را نشان می دهد.

جرم مولی چیست؟

تعریف جرم مولی به سادگی تعداد گرم هایی است که یک “مول” از یک ماده وزن می کند. تعریف دیگر جرم مولی، مجموع وزن اتمی اتم هایی است که یک مولکول را می سازند. هر دو تعریف، هنگام محاسبه جرم مولی یک مولکول، نتیجه یکسانی را به شما می دهند.

یک “مول” از یک ماده به عنوان 6.022 x 10 تعریف شده است23 اتم ها یا مولکول های آن ماده 1023 یکی است که 23 صفر بعد از آن دارد. این تعداد زیادی مولکول است، به همین دلیل است که جرم مولی نمک خوراکی (کلرید سدیم) قابل احترام 58.44 گرم در هر مول است، یک مشت بسیار بزرگ.

واحد جرم مولی گرم بر مول است که اغلب به اختصار g/mol نامیده می شود.

نحوه محاسبه جرم مولی

چگونه جرم مولی یک ترکیب را پیدا می کنید؟ جرم مولی را می توان با استفاده از جدول تناوبی و انجام سه مرحله ساده محاسبه کرد. لازم به ذکر است که این عدد یک عدد متوسط ​​است و بنابراین ممکن است به دلیل عناصر ایزوتوپی متفاوت باشد. بیایید به چند نمونه از محاسبه جرم مولی مولکول های مختلف نگاه کنیم.

نحوه پیدا کردن جدول تناوبی جرم مولی

جرم مولی آمونیاک NH3 – مرحله 1:

اولین قدم برای محاسبه جرم مولی این است که تمام عناصر یک مولکول مشخص را شناسایی کرده و آنها را بنویسید توده های اتمی با استفاده از جدول تناوبی جرم اتمی برابر با عدد اتمی است که در زیر نماد عنصر ذکر شده است. به عنوان مثال، اگر در تلاش برای یافتن جرم مولی آمونیاک (NH3) سپس باید جرم اتمی نیتروژن و هیدروژن را پیدا کنیم. با استفاده از جدول تناوبی، باید به دست آوریم:

  • نیتروژن: 14.01
  • هیدروژن: 1.01

گام 2:

مرحله دوم تعیین مقدار از هر عنصر در ترکیب است. بر اساس فرمول مولکولی (NH3) یک نیتروژن و سه هیدروژن وجود دارد. بنابراین، اکنون این اعداد را در جرم اتمی متناظر آنها ضرب می کنیم. می بایست شبیه به این باشه:

  • نیتروژن: 14.01 گرم X 1 = 14.01 گرم
  • هیدروژن: 1.01 گرم X 3 = 3.02 گرم

مرحله 3:

آخرین و آخرین مرحله جمع کردن دو محصولی است که از ضرب به دست آوردیم. برای آمونیاک باید جرم مولی 17.04 گرم بدست آوریم. علاوه بر این، این بدان معنی است که 1 مول NH3 برابر با 17.04 گرم NH است3.

  • نیتروژن: 14.01 گرم X 1 = 14.01 گرم
  • هیدروژن: 1.01 گرم X 3 = 3.03 گرم
  • نیتروژن و هیدروژن: 14.01 + 3.03 = 17.04 گرم در مول

دی اکسید کربن CO2 جرم مولی

جرم مولی کربن + 2 X (جرم مولی اکسیژن) = 12.01 + 2 X (16.00) = 44.01 گرم / مول برای جرم مولی دی اکسید کربن CO2

جرم مولی آب H2O

2 X (جرم مولی هیدروژن) + جرم مولی اکسیژن = 2 x (1.01 گرم) + 16.0 = 18.02 گرم / مول برای جرم مولی آب H2O

دیدگاهتان را بنویسید