پیوند کووالانسی قطبی چیست؟

مفاهیم اصلی

در این آموزش، ما در مورد اینکه چه چیزی باعث ایجاد پیوند می شود بحث خواهیم کرد قطبی، چگونه یک پیوند کووالانسی قطبی تعریف شده است، نمونه هایی از پیوندهای کووالانسی قطبی، و در نهایت، مراحل حل یک سوال قطبیت.

موضوعات تحت پوشش در مقالات دیگر

چه چیزی قطبیت یک پیوند را تعیین می کند؟

خاصیت قطبیت شامل توزیع بار در سراسر یک مولکول یا ترکیب است. یک مولکول زمانی قطبی است که در دو انتهای مخالف بارهای مخالف داشته باشد. این بارها از اشتراک نابرابر الکترون ها بین اتم های مولکول ناشی می شوند. برعکس، زمانی که الکترون های آن در سراسر یک مولکول به طور مساوی به اشتراک گذاشته شوند، پیوندی غیرقطبی در نظر گرفته می شود. بیایید با بررسی یک مثال رایج از یک مولکول قطبی، آب، به یک مثال از اشتراک گذاری نابرابر نگاهی بیندازیم:

نمونه آب پیوند کووالانسی قطبی
در نمودار بالا، اکسیژن بیشتر از هیدروژن الکترونگاتیو است. بنابراین، الکترون های مشترک بین خود و هیدروژن را به شدت جذب می کند و باعث می شود سمت اکسیژن مولکول آب منفی تر شود. پیوندهای اکسیژن-هیدروژن در مولکول آب قطبی هستند.

اتم‌های مختلف بر اساس تعداد الکترون‌های ظرفیتی که قبلاً دارند، الکترونگاتیوی متفاوتی دارند. اتم های الکترونگاتیوی متفاوت الکترون ها را به طور نامساوی جذب می کنند. این باعث به اشتراک گذاری نابرابر الکترون ها می شود که باعث قطبیت پیوندها می شود.

پیوند قطبی چیست؟

بیایید بحث کنیم که پیوند قطبی چیست. در یک پیوند قطبی، دو اتم الکترون ها را به طور ناموزون تقسیم می کنند. بین اتم‌ها پیوندی وجود دارد و الکترون‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند، اما نزدیک‌تر به سمت یکی از اتم‌های پیوند کشیده می‌شوند. اتمی که الکترون‌ها را نزدیک‌تر می‌کشد دارای بار منفی خفیفی است و اتم دیگر دارای بار مثبت خفیفی در جهت مخالف است.

چه زمانی یک پیوند یک پیوند کووالانسی قطبی در نظر گرفته می شود؟

پیوند کووالانسی قطبی چیست؟

پیوند کووالانسی قطبی زمانی اتفاق می افتد که اتم ها به طور نابرابر در یک پیوند کووالانسی به اشتراک گذاشته شوند. به طور خاص، زمانی که اختلاف الکترونگاتیوی دو اتم در پیوند بین 0.4 و 1.7 باشد. شرایط پیوند قطبی و پیوند کووالانسی قطبی به طور کلی به جای یکدیگر استفاده می شوند.

نمونه های پیوند کووالانسی قطبی

رابطه، رشته تفاوت الکترونگاتیوی بین اتم ها مثال در یک مولکول
اکسیژن-هیدروژن 3.5 – 2.1 = 1.4 آب، اچ2O
کربن کلرید 3.0 – 2.5 = 0.5 تتراکلرید کربن، CCl4
نیتروژن-هیدروژن 3.0 – 2.1 = 0.9 آمونیاک، NH3
گوگرد-اکسیژن 3.5 – 2.5 = 1.0 دی اکسید گوگرد، SO2
هیدروژن-برم 2.8 – 2.1 = 0.7 برمید هیدروژن، HBr
*توجه داشته باشید که اگرچه پیوند کربن-کلرید قطبی است، CCl4 به دلیل ساختار هندسی آن یک مولکول قطبی نیست. بنابراین، مولکول ها می توانند غیرقطبی باشند، حتی اگر دارای پیوندهای قطبی باشند.

XeF است2 قطبی؟

برای حل این مشکل، این مراحل را انجام می دهیم:

  1. پیوندهای موجود در مولکول را تعیین کنید.
  2. اتم های موجود در این پیوندها را تعیین کنید مقادیر الکترونگاتیوی از هر یک از اتم ها
  3. تفاوت بین مقادیر الکترونگاتیوی اتم های هر پیوند را بیابید.
  4. نوع (قطبی) پیوندها را تعیین کنید.
  5. برای تعیین قطبیت مولکول، ساختار لوئیس و دوقطبی ها را رسم کنید.

تنها پیوند در XeF2 مولکول پیوند زنون-فلوراید است. اتم های موجود در این پیوند زنون (الکترون منفی 2.6) و فلوراید (الکترونگیتی 4.0) هستند. بنابراین، اختلاف الکترونگاتیوی = 4.0 – 2.6 = 1.4.

چون 0.4 < 1.4 < 1.7، پیوند زنون-فلوراید کووالانسی قطبی است.

این ساختار lewis XeF است2.

دو اتم فلوراید دارای مقادیر الکترونگاتیوی بالاتری نسبت به زنون هستند، به این معنی که هر دو الکترون ها را به سمت خود می کشند. زیرا XeF2هندسه مولکولی خطی است، دوقطبی ها خنثی می شوند.

بنابراین، XeF2 مولکول است غیر قطبی، حتی اگر آن پیوندها قطبی-کووالانسی هستند.

پیوندهای کووالانسی قطبی – مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید