کریستال های قلع از کلرید قلع

به راحتی کریستال های سوزنی مانند زیبایی را در محلول ایجاد کنید

در ACID-CITRIC.IR، ما از سادگی و زیبایی تولید بسیار شگفت زده شدیم کریستال های قلع عنصری، فقط باید آن را با همه به اشتراک می گذاشتیم. این تضمین می‌کند که شور و شوق شیمی را در هر کسی که رشد این کریستال‌ها را تماشا می‌کند، شعله‌ور کند.

روش کریستال قلع

12 گرم کلرید قلع (II)، 6 گرم بی سولفات سدیم و 125 گرم آب مقطر را با هم ترکیب کنید. محلول را مخلوط کنید تا همه چیز حل شود – خیلی کدر می شود. محلول را از طریق فیلتر قهوه فیلتر کنید تا مقداری از ذرات آن حذف شود.

سپس، فلز روی را اضافه کنید و تماشا کنید! آند روی خالص 5 گرمی مستطیلی شکل را روی یک نخ آویزان کردیم. آند روی معمولا در سلول های الکتروشیمیایی استفاده می شود. بلورهای قلع در عرض چند ثانیه رشد کردند و ظرف 2 ساعت فلاسک 125 میلی لیتری ارلن ما با کریستال ها پر شد.

قلع در سری فعالیت فلزات کمتر از روی است و روی به راحتی قلع (II) را از طریق یک واکنش اکسیداسیون-کاهش جابجایی منفرد به قلع عنصری کاهش می‌دهد. می‌توانید پتانسیل‌های کاهش استاندارد را بررسی کنید تا ببینید کدام فلزات جایگزین فلزات دیگر می‌شوند. بی سولفات سدیم به حفظ یک محیط کمی اسیدی کمک می کند. نام لاتین قلع stannum است، بنابراین نماد اتمی قلع Sn است.

واکنش بین قلع و روی:

SnCl2 + Zn -> ZnCl2 + Sn (s)

کریستال های قلع – نتایج ما

اولین باری که آزمایش را انجام دادیم، پس از 24 ساعت قلع روی سطح شناور شد و به حالت خزه‌ای در آمد. ما این قلع را “قلع خزه ای” نامیدیم. توانستیم محلول را تخلیه کرده و قلع خالص را از محلول بیرون بکشیم.

در مرحله دوم، کریستال ها به مدت یک هفته در محلول باقی مانده اند و به ما اجازه می دهند هر روز آنها را تحسین کنیم. همانطور که در عکس عنوان می بینید، اکثر آنها در حالت فلزی نقره ای سوزنی مانند زیبایی باقی مانده اند.

Btw، اگر روی نداشته باشید، فلز منیزیم نیز عنصر قلع را از محلول کاهش می دهد.

ساخت کریستال از عناصر دیگر

نقره و سرب نیز در محلول کریستال تشکیل می دهند، اما نقره گران است و ترکیبات سرب سمی هستند. این امر باعث شد کریستال های قلع در دسترس ترین نمایش علوم خانگی در ژانر رشد کریستال فلزی باشد که تیم ACID-CITRIC.IR از آن آگاه است. اگر می خواهید مسیر برق را طی کنید، می توانید انجام دهید الکترولیز محلول کلرید قلع که باعث تولید کریستال نیز خواهد شد.

در انتهای دیگر طیف تقطیر فلز پتاسیم یا فلز سزیم است که احتمالاً نباید در خانه امتحان شود.

آزمایش های مورد علاقه خود را در نظرات زیر بگذارید! یا مقداری را امتحان کنید علم پزشکی قانونی (از وبلاگ سوزان کخ)

کریستال های قلع – ویدئو

بیشتر خواندن

سلول های الکترولیتی و الکترولیز
اکسیداسیون و احیا
طرز تهیه خمیر دندان فیل
واکنش بریگز راشر
منحنی تیتراسیون

دیدگاهتان را بنویسید