آندایزینگ تیتانیوم | ACID-CITRIC.IR

آندایزینگ تیتانیوم چیست؟

آندایزینگ تیتانیوم فرآیندی است که در آن اکسیدهای تیتانیوم به طور مصنوعی روی یک فلز پایه تیتانیوم زیرین با استفاده از الکترولیز رشد می کنند. فرآیند بسیار مشابهی را می توان با آلومینیوم انجام داد، با این حال، آنودایز آلومینیوم نیاز به رنگ آمیزی قطعه برای ایجاد رنگ مورد نظر دارد. این فرآیند معمولاً به صورت حرفه ای انجام می شود زیرا می تواند یک روند کثیف باشد. این فرآیند رنگرزی با تیتانیوم به دلیل لایه اکسیدی آن که نور را به طور متفاوتی نسبت به سایر اکسیدهای فلزی دیگر شکست می دهد، مورد نیاز نیست. مانند یک لایه نازک عمل می کند که طول موج خاصی از نور را بسته به ضخامت فیلم منعکس می کند. با تغییر ولتاژ اعمال شده در طول فرآیند آنودیزاسیون می توان رنگ سطح تیتانیوم را کنترل کرد. این اجازه می دهد تا تیتانیوم تقریباً به هر رنگی که فکرش را بکنید آنودایز شود.

چرا آندایزینگ مهم است؟

آندایز کردن علاوه بر امکان تولید قطعات زیبایی شناختی، سطح بسیار سخت تری را برای محافظت از فلز پایه نرم تر اضافه می کند که در برابر خراش هایی که به عنوان غلظت استرس عمل می کنند، حساس تر است. این غلظت‌های تنش به‌عنوان مکان‌های اصلی برای ترک خستگی عمل می‌کنند که می‌تواند منجر به شکست فاجعه‌بار پس از مقدار معینی از چرخه‌های تنش شود. این پوشش سخت همچنین می تواند یک شمشیر دولبه در مورد دوام نیز باشد. اگر قطعه احتمال دارد در معرض نوسانات شدید دما قرار گیرد، آندایزینگ ممکن است مستعد ترک خوردن باشد (به دلیل پوسته بیرونی سخت آن که انعطاف پذیری ندارد). به همین دلیل، استفاده از یک قطعه باید در نظر گرفته شود تا تصمیم گیری شود که آیا آنودیزاسیون برای استفاده مورد نظر مناسب است یا خیر.

همچنین انواع مختلفی از آنودیزاسیون وجود دارد که منجر به پرداخت های کمی متفاوت می شود. به عنوان مثال، آندایزاسیون تیتانیوم در چندین “نوع” موجود است که پوشش های کمی متفاوت را تولید می کند. رایج ترین آنها انواع I، II و III هستند، به طور مشابه آلومینیوم را می توان با انواع I، II و III نیز آنودایز کرد. همه این نوع پرداخت ها منجر به خواص متفاوت لایه آنودیزاسیون می شوند.

چه چیزی را می توان آنودایز کرد؟

جدا از قطعات هوافضا که با آنودیزاسیون مرتبط هستند، ترازوهای چاقو، خودکارها، انگشترها، جواهرات و هر چیز دیگری که از مواد زیر ساخته شده است را می توان آنودایز کرد:

  • آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیوم
  • تیتانیوم و آلیاژهای تیتانیوم
  • نیوبیم
  • تانتالیوم

تیتانیوم آنودایز شده چگونه به نظر می رسد؟

روش ها و تکنیک های مختلفی برای تولید نقوش زیبا روی تیتانیوم استفاده می شود. یکی از جالب‌ترین تکنیک‌ها آنودایز کردن اسفنجی است که نقش و نگار زیبایی ایجاد می‌کند. این فرآیند برای هر قطعه تیتانیومی قابل انجام است. الگوهای دیگر را نیز می توان با استفاده از سایر تکنیک های آندایزاسیون منحصر به فرد ایجاد کرد.

قلم های اسفنجی آنودایز ساخته شده توسط یکی از اعضای تیم ACID-CITRIC.IR
نمودار رنگ آندایزینگ تیتانیوم
نمودار رنگ تیتانیوم آنودایز شده با افزایش ولتاژ
http://www.torontocycles.com/Titanium_Anodizing.html

برای آنودایز کردن تیتانیوم به چه چیزهایی نیاز دارم؟

از آنجایی که فرآیند آنودیزاسیون بسته به فلزی که آندایز می شود کمی متفاوت است، ما به موضوع این مقاله می پردازیم و به طور خاص در مورد تیتانیوم صحبت می کنیم. لیستی از مواد مورد نیاز در زیر نشان داده شده است:

  • منبع تغذیه 120 ولت (یا 10 باتری 9 ولتی که می توانید برای دستیابی به ولتاژ مورد نظر آنها را + به – وصل کنید (مثلاً باتری های 18V=2x9V و غیره)
  • جوش شیرین (این الکترولیت ما خواهد بود)
  • سیم تیتانیوم با قطر کوچک
  • گیره تمساح
  • پاک کننده لکه زنگ زدگی (لازم نیست اما به اطمینان از یک روکش بادوام کمک می کند؛ این برای حکاکی تیتانیوم استفاده می شود)
  • یک قطعه فولاد برای کاتد (گاز هیدروژن در اینجا تولید می شود)
  • یک قطعه تیتانیوم که می خواهید آندایز کنید

چگونه آنودایز کنم؟

قبل از شروع آندایز کردن تیتانیوم، ارزش آن را دارد که مدتی را برای تحقیق صرف کنید تا قطعات شما عالی شوند. یکی از توصیه ها این است که هنگام آنودایز مطمئن شوید که قطعات شما 100٪ تمیز هستند. هر گونه روغن پوست، روان کننده ها و غیره که روی سطح تیتانیوم شما در هنگام آنودایز باقی می ماند، می تواند ایراداتی را در پوشش آنودایز شده شما باقی بگذارد. ویدئوی کوتاهی که این فرآیند را نشان می دهد در زیر نشان داده شده است. توجه داشته باشید، این فرآیند خطر برق گرفتگی را به همراه دارد و باید دقت کرد که چگونه می توان این خطر را به حداقل رساند.

بیشتر خواندن

اکسیداسیون و احیا
عنصر کروم
عنصر کبالت
الکترون های ظرفیت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید