اسلایم، فلابر، اوبلک، اوه من! – اسلایم سازی

احتمالاً یک جعبه بوراکس در اتاق لباسشویی خود دارید و احتمالاً از آن برای پاک کردن لکه سس گوجه فرنگی از پیراهن خود استفاده کرده اید. بوراکس ترکیبی از بور عنصری یا سدیم تترابورات دکاهیدرات است. این یک عامل سفید کننده است و به عنوان یک افزودنی تمیز کننده استفاده می شود. با این حال، بوراکس چیزی بیش از یک ضد لکه است، بلکه یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده لجن کشدار و لکه دار است.

اسلایم ماده بسیار عجیبی است و انواع مختلفی از لجن وجود دارد. مایع است اما جامد نیز هست. لجن یک سیال غیر نیوتنی است، به این معنی که حالت آن بستگی به مقدار نیرویی دارد که به آن وارد می شود. وقتی لجن را از دستی به دست دیگر منتقل می کنید، تقریباً مانند مایع است و بسیار نرم حرکت می کند. اما، اگر سعی کنید آن را محکم فشار دهید، لجن جامد به نظر می رسد.

با مخلوط کردن مقداری بوراکس و چسب مایع با هم (این یک نکته جالب است مقاله در مورد چسب، یک مولکول پلیمری بلند و نازک تشکیل می شود. وقتی نیرو به لجن وارد می شود، این مولکول های پلیمری به هم می رسند و محلول را جامد می کنند. وقتی لجن از دستی به دست دیگر ریخته می‌شود، مولکول‌های پلیمر روی یکدیگر جریان می‌یابند و باعث می‌شوند محلول مایع‌تر به نظر برسد.

مطمئن شوید که از وارد شدن بوراکس به چشم یا دهان خود جلوگیری کنید. اگر بلعیده شود تحریک کننده خواهد بود و سمی است.

حالا، که ما آن را از سر راه داریم، بیایید کمی لجن درست کنیم.

مواد/تجهیزات لجن سازی

  • دو کاسه
  • چسب مایع
  • آب گرم
  • بوراکس
  • رنگ خوراکی (اختیاری)
  1. در یک کاسه، ½ فنجان چسب مایع را فشار دهید. می توانید از چسب سفید یا شفاف استفاده کنید – چسب سفید لجن شما را سفید می کند و چسب شفاف باعث ایجاد لجن شفاف می شود.
  2. در همان کاسه، ½ فنجان آب گرم را مخلوط کنید.
  3. اگر می خواهید اسلایم شما رنگارنگ باشد، می توانید چند قطره رنگ خوراکی را به مخلوط چسب و آب خود اضافه کنید.
  4. در یک کاسه جداگانه، 1 قاشق چایخوری بوراکس و ½ فنجان آب گرم را با هم ترکیب کنید. این را با هم مخلوط کرده و به مخلوط چسب و آب خود اضافه کنید.
  5. همانطور که همه چیز را با هم مخلوط می کنید، لجن شما باید شروع به جمع شدن کند. ورز دادن اسلایم را تا زمانی که جرم کامل شود ادامه دهید.
  6. اسلایم خود را در یک ظرف دربسته یا کیسه Ziploc نگهداری کنید.

با تغییر نسبت مواد تشکیل دهنده، خواص محلول اسلایم شما تغییر می کند. سعی کنید بوراکس یا چسب بیشتری اضافه کنید و ببینید که چگونه لجن شما را تغییر می دهد. *نکته: ممکن است کشدارتر یا ضخیم تر شود

برای شیمی سرگرم کننده تر آماده اید؟ سعی کنید با گالیم مایع بازی کنید یا کریستال بیسموت بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید