ساختار یک اتم | پروتون، نوترون، الکترون

مفاهیم اصلی:

اتم چیست؟ در این آموزش در ساختار اتمی، با قسمت های مختلف اتم همراه با ذرات زیراتمی موجود در هر منطقه آشنا خواهید شد. همچنین در مورد خواصی که می توان از طریق ذرات زیر اتمی پیدا کرد، آشنا خواهید شد. این خواص عبارتند از عدد اتمی، جرم اتمی، و شارژ خالص. همچنین تعاریف اتمی را یاد خواهید گرفت – الکترون چیست، پروتون چیست و نوترون چیست.

در مقالات دیگر پوشش داده شده است:

اتم چیست؟

بنابراین تعریف اتم چیست? اتم یک واحد ساختمانی از ماده است که برای تعیین ویژگی های یک عنصر استفاده می شود. تعریف یک عنصر را بیاموزید.

اتم ها می توانند از طریق پیوند با یکدیگر برهم کنش داشته باشند و مواد پیچیده تری را تشکیل دهند که به عنوان مولکول نیز شناخته می شوند. این فعل و انفعالات وضعیت ماده ای را که اتم ها در آن قرار دارند تعیین می کند، زیرا آنها را می توان به صورت جامد، مایع یا گاز یافت.

اجزای یک اتم چیست؟

اتم ها از 3 جزء اساسی به نام ذرات زیر اتمی تشکیل شده اند که شامل پروتون ها (با بار مثبت)، نوترون ها (بدون هزینه) و الکترون ها (با شارژ منفی). اینها اجزای اتم هستند.

ساختار اتمی این بلوک های ساختمانی بسیار جالب است. پروتون ها و نوترون ها در مرکز اتم قرار دارند، در حالی که الکترون ها کاملاً از مرکز فاصله دارند. بیایید این ذرات اتمی را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

مفاهیم مهم:

  • اتم ها از ذرات بسیار کوچکی به نام پروتون ها، نوترون ها و الکترون ها – قسمت های اتم – تشکیل شده اند.
  • پروتون ها و نوترون ها در مرکز اتم قرار دارند و هسته را تشکیل می دهند.
  • پروتون ها بار مثبت دارند.
  • نوترون ها بار خنثی دارند (بدون بار).
  • الکترون ها بار منفی دارند و از هسته دور هستند.
  • بار روی پروتون و الکترون دقیقاً از نظر قدر یکسان است، اما علامت آن مخالف است.
  • پروتون ها و الکترون ها یکدیگر را جذب می کنند، زیرا بارهای مخالف دارند.

پروتون ها چیست؟

تعریف پروتون: پروتون ها ذرات زیر اتمی با بار مثبت هستند که در هسته همه اتم ها یافت می شوند. بار پروتون +1 است. عدد اتمی یک عنصر برابر با تعداد پروتون های هسته است. پروتون ها از دو کوارک بالا و یک کوارک پایین تشکیل شده اند. جرم آن 1.007277 amu (واحد جرم اتمی) است.

نوترون ها چیست؟

تعریف نوترون: پس نوترون چیست؟ نوترون یک ذره زیر اتمی با بار خنثی است که در هسته همه اتم ها به جز هیدروژن یافت می شود. جرم یک نوترون کمی بیشتر از یک پروتون است.

نوترون نوعی هادرون است که از یک کوارک بالا و دو کوارک پایین تشکیل شده است. جرم آن 1.008665 amu (واحد جرم اتمی) است. در واپاشی بتا، یک نوترون می تواند به یک پروتون، یک الکترون و یک پادنوترینو تبدیل شود. پروتون و نوترون هر دو نامیده می شوند نوکلئون ها.

نوترون ها مهم هستند زیرا ایزوتوپ یک عنصر را تعیین می کنند. به عنوان مثال، یک کربن با 6 نوترون کربن-12 است، اما دو نوترون دیگر اضافه کنید و کربن-14 به دست می آید، که حضور آن در مواد آلی در تاریخ گذاری رادیوکربن، با نام مستعار کربن-14 استفاده می شود.

الکترون ها چیست؟

تعریف الکترون: الکترون ها ذرات زیر اتمی هستند که به دور هسته اتم می چرخند. آنها دارای بار منفی هستند و بسیار کوچکتر از پروتون یا نوترون هستند. در واقع، آنها 1800 برابر کوچکتر هستند. آنها همچنین برق را حمل می کنند. بار یک الکترون -1 است. یک الکترون حامل باری 1.6×10-19 کولن است. آنها هیچ جزء یا زیرساخت شناخته شده ای ندارند. جرم آنها 0.000549 amu است.

هسته چیست

بیایید بیشتر در مورد ساختار اتمی صحبت کنیم. مرکز یک اتم را می نامند هسته و از هر دو پروتون و نوترون تشکیل شده است. این بخش از اتم قادر به تعیین طیف وسیعی از خواص، مانند عدد اتمی و جرم اتمی.

را عدد اتمی یک عنصر از طریق تعداد پروتون های موجود در هسته یافت می شود. به عنوان مثال: کربن دارای 6 پروتون در هسته خود است که آن را ششمین عنصر جدول تناوبی نیز می کند.

چگونه جرم اتمی را پیدا کنیم

ساده ترین راه برای یافتن جرم اتمی یک عنصر، نگاه کردن به جدول تناوبی است. را جرم اتمی همچنین با جمع کردن تعداد نوترون ها و پروتون ها قابل محاسبه است. این به دلیل داشتن جرم بسیار کوچک الکترون ها است، بنابراین سهم قابل توجهی در جرم اتمی ندارند. مثال: یک اتم اکسیژن حاوی 8 پروتون و 8 نوترون، دارای جرم اتمی 16 آمو است (جرم پروتون ها و نوترون ها تقریباً 1 آمو است). همچنین اگر فراوانی هر ایزوتوپ را بدانید، می‌توانید میانگین جرم اتمی را که به عنوان وزن اتمی شناخته می‌شود، محاسبه کنید.

شما می توانید در مورد چگونگی کشف هسته یاد بگیرید.

پوسته های الکترونی چیست؟

را پوسته های الکترونی در بیرونی ترین ناحیه اتم اطراف هسته قرار دارند. این ناحیه فقط حاوی الکترون است و قادر به تعیین میزان است شارژ خالص از یک اتم

را شارژ خالص یک اتم با تفاوت در تعداد کل الکترون ها و پروتون ها تعیین می شود. اگر یک اتم پروتون بیشتری نسبت به الکترون داشته باشد، بار خالص مثبت است و بالعکس. مثال: اتمی حاوی 5 پروتون و 3 الکترون، دارای بار خالص +2 است.

الکترون چیست؟ پروتون، نوترون؟ ساختار اتم را یاد بگیرید

بخش‌های یک اتم – تعاریف واژگان:

پروتون ها: ذرات زیر اتمی با بار مثبت که در هسته قرار دارند.

نوترون ها: ذرات زیر اتمی با بار خنثی که در هسته قرار دارند.

الکترون ها: ذرات زیر اتمی با بار منفی که در لایه های الکترونی اطراف هسته یافت می شوند.

هسته: ناحیه ای که در مرکز یک اتم قرار دارد و حاوی پروتون و نوترون است.

پوسته های الکترونی: ناحیه ای که در بیرونی ترین ناحیه اتم قرار دارد و فقط حاوی الکترون است.

ساختار اتمی: پروتون ها، نوترون ها و الکترون ها چگونه در یک اتم قرار گرفته اند

دیدگاهتان را بنویسید