چگونه تعداد پروتون ها، نوترون ها و الکترون ها را پیدا کنیم

مفاهیم اصلی

در این آموزش نحوه یافتن و محاسبه تعداد پروتون ها، نوترون ها و الکترون ها در یک اتم یا عنصر را خواهید آموخت. علاوه بر این، در مورد ذرات زیر اتمی مختلف یاد خواهید گرفت. اگر از این آموزش لذت می برید، حتماً سایرین ما را بررسی کنید!

در مقالات دیگر پوشش داده شده است

واژگان:

  • پروتون ها: ذرات زیر اتمی با بار مثبت که در هسته یک اتم قرار دارند.
  • نوترون ها: ذرات زیر اتمی با بار خنثی که در هسته یک اتم قرار دارند.
  • الکترون ها: ذرات زیر اتمی با بار منفی که در مدارهای اطراف هسته قرار دارند.
  • جرم اتمی: میانگین وزنی تعداد نوترون ها و پروتون های موجود برای همه ایزوتوپ ها.
  • عدد اتمی: تعداد پروتون های موجود در یک اتم.
  • عنصر: ماده خالصی است که با روش های شیمیایی به ماده ساده تری تجزیه نمی شود

نحوه پیدا کردن عدد اتمی

عدد اتمی یک عنصر به سادگی تعداد پروتون های موجود در هسته آن است. ساده ترین راه برای یافتن عدد اتمی، نگاه کردن به جدول تناوبی است، عدد اتمی در گوشه سمت چپ بالا قرار دارد یا بزرگترین عدد در مربع است.

پیدا کردن تعداد پروتون ها

تعداد پروتون های یک اتم برابر با عدد اتمی آن عنصر است. مثلاً از اکسیژن استفاده کنیم. طبق جدول تناوبی، اکسیژن دارای عدد اتمی هشت است. عدد اتمی بالای نماد عنصر قرار دارد. از آنجایی که عدد اتمی اکسیژن 8 است، در مجموع باید هشت پروتون وجود داشته باشد. علاوه بر این، تعداد پروتون ها برای یک عنصر هرگز تغییر نمی کند.

پیدا کردن تعداد نوترون ها

تعداد نوترون های یک اتم را می توان با کم کردن عدد اتمی از جرم اتمی محاسبه کرد. هر دوی این اعداد را می توان در جدول تناوبی یافت. عدد اتمی در بالای نماد عنصر ذکر شده است در حالی که عدد جرمی در زیر قرار داده شده است. بیایید به استفاده از اکسیژن به عنوان مثال ادامه دهیم. جرم اتمی آن 15.999 واحد جرم اتمی (amu) و عدد اتمی آن 8 است. وقتی 8 را از 15.999 کم کنیم عدد 8 بدست می آید. همچنین باید توجه داشت که تعداد نوترون های یک عنصر ممکن است متفاوت باشد. برخی از عناصر دارند ایزوتوپ ها، که جرم های متفاوت و در نتیجه تعداد نوترون های متفاوتی دارند.

پیدا کردن تعداد الکترون ها

تعداد الکترون های یک اتم برابر با عدد اتمی یک عنصر برای گونه هایی با بار خنثی است. این بدان معناست که تعداد الکترون ها و تعداد پروتون های یک عنصر برابر است. بنابراین، تعداد الکترون‌های موجود در اکسیژن 8 است. علاوه بر این، از آنجایی که این دو ذره زیر اتمی، الکترون‌ها و پروتون‌ها، بارهای مخالف دارند، اتم را خنثی می‌کنند.

جدول جمع بندی

تعداد پروتون = عدد اتمی
تعداد نوترون = جرم اتمی – عدد اتمی
تعداد الکترون = عدد اتمی
در این واکنش شیمیایی که به واکنش بریگز-راشر معروف است، تعداد پروتون‌ها و نوترون‌های هر اتم تغییر نمی‌کند. با این حال، الکترون ها بین اتم ها حرکت می کنند و باعث تشکیل یون های مختلف و تغییر رنگ می شوند. لطفا در کانال یوتیوب ما مشترک شوید، ویدیوهای شگفت انگیز بیشتری در راه است!

دیدگاهتان را بنویسید