فروش اسید فسفریک

اسید فسفریک

اسید فسفریک یکی از معروف ترین اسیدهایی است که در بسیاری از صنایع به ویژه در تولید کودهای شیمیایی کاربرد دارد. نمک های اسید فسفریک که فسفات هستند عمدتاً در کشاورزی و حتی در خانه استفاده می شوند. دانش آموزان حتی ممکن است این اصطلاح “اسید فسفریک” را اغلب در کلاس های شیمی خود بشنوند.

اسید فسفریک
اسید فسفریک

اسید فسفریک چیست؟
اسید فسفریک در گروهی از اسیدهای ضعیف قرار می گیرد. اسید فسفریک به نام اسید اورتوفسفریک نیز شناخته می شود که به ما کمک می کند تا به راحتی آن را از سایر اسیدهای فسفریک مانند اسید پلی فسفریک تشخیص دهیم. نام دیگر اسید فسفریک اسید فسفریک (V) است. نام شیمیایی فرمول اسید فسفریک H3PO4. اسید فسفریک یک شربت بی رنگ با غلظت 85 درصد در آب H2O است. ترکیب خالص اسید فسفریک یک جامد بی رنگ است.

هر سه هیدروژن موجود در اسید فسفریک ماهیتی اسیدی به درجات مختلف دارند و می‌توانند به‌عنوان یون‌های H+ معروف به پروتون از مولکول از بین بروند. وقتی هر سه یون H+ اسید فسفریک حذف شوند، نتیجه یک یون اورتوفسفات است، یعنی PO3-4. معمولاً به آن “فسفات” می گویند. حذف یک یا دو پروتون از اسید فسفریک به ترتیب یون فسفات دی هیدروژن H2PO-4 و یون هیدروژن فسفات HPO2-4 می دهد. اسید ارتوفسفریک همچنین استرها را تشکیل می دهد، یعنی ارگانوفسفره ها.

اسید فسفریک معمولاً در آزمایشگاه های شیمیایی به عنوان محلول آبی 85 درصد شنیده می شود. اسید فسفریک یک مایع شربتی بی رنگ، بی بو و غیر فرار است. شما، اسید فسفریک با تعریف دقیق اسید قوی مطابقت ندارد، اما محلول 85٪ آن همچنان می تواند به شدت پوست را تحریک کند و به چشم ها آسیب برساند.

نام اسید اورتوفسفریک برای تشخیص این اسید از سایر اسیدهای فسفریک مانند اسید پیروفسفریک استفاده می شود. نام اسید فسفریک در واقع نامگذاری فعلی IUPAC است.

تهیه اسید فسفریک
اسید فسفریک معمولاً با استفاده از دو نوع فرآیند مختلف ساخته یا تهیه می شود. این فرآیندها فرآیند مرطوب و فرآیند حرارتی هستند.

فروش اسید فسفریک را شرکت ها و تولیدکنندگان این ماده ارزشمند انجام می دهند. فروش اسید فسفریک و خرید آن برای بسیاری از مشاغل ضروری است. فروش اسید فسفریک با برندهای مختلف انجام می شود. کشورهای گوناگونی فروش اسید فسفریک را ارائه می دهند.

فرآیند مرطوب
در طی فرآیند مرطوب تهیه اسید فسفریک، از یک فلوراپاتیت سنگ کریستالی طبیعی تولید می شود. فلوراپاتیت حاوی ماده معدنی فسفات درون آن است. این ترکیب سپس با اسید سولفوریک غلیظ H2SO4 و آب H2O واکنش می دهد. هنگامی که این واکنش انجام می شود، منجر به تشکیل اسید فسفریک و سولفات کلسیم می شود، یعنی گچ با مقداری ناخالصی نامحلول. ترکیبات شیمیایی اضافی و ناخالصی ها بعداً با فرآیند فیلتراسیون و تبخیر حذف می شوند. سپس اسید با استفاده از تقطیر خلاء به حدود 56 تا 70 درصد P2O5 I.E، اسید سوپر فسفریک تغلیظ می‌شود. واکنش را می توان به صورت زیر نوشت:

Ca5(PO4)3Cl+5H2SO4+10H20→3H3PO4+5CaSO4.2H2O+HCl
محصول ساخته شده از فرآیند مرطوب یک اسید ناخالص است. این اسید ناخالص می تواند بدون تصفیه بیشتر برای تولید کود مورد استفاده قرار گیرد.

فرآیند حرارتی
روش دیگری که برای تولید اسید فسفریک مورد استفاده قرار می گیرد، فرآیند حرارتی است. در این فرآیند به فسفر حرارت کافی داده می شود یا در دمای بالا در مجاورت هوا می سوزد. نتایج حاصل از سوختن در تولید پنتوکسید فسفر سپس متراکم می شود تا یک ماده پودری سفید تشکیل شود. بعداً در فرآیند جداگانه ای هیدراته می شود تا اسید فسفریک بدست آید.

گاهی اوقات مقدار کافی بخار نیز به مشعل داده می شود که در آن شکل متراکم اسیدهای پلی فسفریک تولید می شود. سپس محصولات به طور مستقیم از یک برج هیدراتاسیون عبور می کنند. در برج هیدراتاسیون، اکسید فسفر گازی جذب شده و اسید فسفریک به دست می آید.

مشاهده تصویر منبع

نمک های اسید فسفریک
نمک های اسید فسفریک فسفات هستند. فسفات های مهم عبارتند از:

فسفات آمونیوم
دی آمونیوم هیدروژن فسفات و مونو آمونیوم دی هیدروژن فسفات و معمولاً به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرند. آنها با مخلوط کردن مقدار صحیح اسید فسفریک با آمونیاک بی آب در یک درام گردان تولید می شوند. انتخاب اینکه کدام آمونیوم فسفات برای محصول استفاده شود به مقدار نیتروژن و فسفر بستگی دارد.

فروش اسید فسفریک بسته به میزان تقاضای آن است. فروش اسید فسفریک بخش مهمی از فروش مواد شیمیایی را تشکیل می دهد.

فسفات کلسیم
فسفات کلسیم به طور گسترده ای به عنوان کود استفاده می شود. از واکنش اسید سولفوریک با سنگ فسفات ساخته می شود

Ca3(PO4)2+H2SO4→Ca(H2PO4)2+2CaSO4
این سوپر فسفات است. حاوی حدود 20٪ P2O5 است. در واکنش فسفات، کریستال با اسید فسفریک است، به غیر از اسید سولفوریک، شکل شدیدتری از کلسیم دی هیدروژن فسفات با سطح عمومی P2O5 بالاتر یعنی 55٪ تولید می شود.

Ca3(PO4)2+4H3PO4→3Ca(H2PO2)2
این سوپر فسفات سه گانه است. این سطح توسعه یافته از فسفات به این دلیل حاصل می شود که عملکرد دیگر با سولفات کلسیم رقیق نمی شود.

فسفات سدیم
در واکنش اسید فسفریک با محلول غلیظ هیدروکسید سدیم در شرایط کنترل شده نسبت های سدیم، فسفات ها تشکیل می شود. محصول تشکیل شده به صورت کریستال های جامد می باشد. مثال هااز سدیم فسفات ها می توان به دی سدیم هیدروژن فسفات، تری سدیم فسفات، دی سدیم پیروفسفات و مونوسدیم دی هیدروژن فسفات اشاره کرد.

فروش اسید فسفریک از کارهای مهم شرکت ماست. ما فروش اسید فسفریک را با بهترین کیفیت و انواع برند داریم.

منبع

https://www.toppr.com/guides/chemistry/acids-bases-and-salts/phosphoric-acid/

دیدگاهتان را بنویسید