نیومن پروجکشن | ACID-CITRIC.IR

مفاهیم اصلی

در این آموزش شما یاد خواهید گرفت که چه پیش بینی های نیومن هستند و چرا در شیمی آلی مفید هستند. شما همچنین مراحل طراحی یکی را یاد خواهید گرفت!

موضوعات تحت پوشش در مقالات دیگر

پیش بینی های نیومن چیست؟

طرح ریزی های نیومن نقشه هایی هستند که برای کمک به تجسم ساختار سه بعدی یک مولکول آلی استفاده می شوند. آنها نمای جانبی یک آلکان CC یا یک پیوند منفرد و همچنین گروه های جانبی آن را در هر جهت نشان می دهند. آنها کمک می کنند تا جهت گیری همه اتم ها یا مولکول های متصل به کربن که با خطوط، خط تیره ها یا گوه ها نشان داده شده اند را به راحتی تجسم کنند.

بیایید به یک آلکان و طرح نیومن آن نگاه کنیم:

فرافکنی نیومن

فلش زاویه ای را که ما در آن نگاه می کنیم را نشان می دهد. هر طرح نیومن پیوند بین 2 کربن را با یک نقطه (کربن جلو) و یک دایره (کربن پشتی) نشان می دهد. گروه های جانبی و محل قرارگیری آنها مختص آلکانی است که شما آنالیز می کنید.

تطبیق‌های مبهم در مقابل گرفتگی

به دلیل چرخش آزاد در اطراف پیوندهای منفرد، ترکیبات مختلفی برای یک مولکول وجود دارد. در واقع، می‌توان تا 6 پیش‌بینی مختلف نیومن برای یک مولکول ترسیم کرد: 3 شکل‌بندی مبهم و 3 شکل گرفت! هر ترکیب یک چرخش 60 درجه است – شش چرخش 60 درجه معادل 360 درجه کامل یک دایره است.

ترکیب بندی مبهوت شده در مقابل گرفتگی

انطباق های پلکانی ترتیبات انرژی کمتری هستند. این به این دلیل است که هر گروه جانبی 60 درجه با بقیه فاصله دارد، بنابراین وجود ندارد کرنش پیچشی; گروه‌های جانبی کربن جلو حداکثر از گروه‌های کربن پشتی پخش شده‌اند که امکان تعامل را کاهش می‌دهد.

ساختارهای گرفتگی به دلیل کرنش باند، انرژی بیشتری نسبت به تلوتلو دارند. در این آرایش، گروه های جانبی کربن جلو مستقیماً در مقابل گروه های جانبی کربن عقب قرار دارند. بنابراین وقتی از کنار نگاه می کنید، فقط گروه های جانبی کربن نزدیک تر را می بینید.

سطوح انرژی طرح ریزی نیومن

نحوه ترسیم پروجکشن نیومن

1. نمای جانبی را که قرار است استفاده کنید پیدا کنید

وقتی به آلکان نگاه می کنید، می خواهید تصمیم بگیرید که به کدام پیوند و از کدام سمت نگاه کنید. این معمولاً با فلشی نشان داده می شود که کربن جلو یا نقطه برآمدگی نیومن شما را نشان می دهد.

2. ساختار اسکلتی را بکشید

هر طرح نیومن با یک دایره و یک نقطه در وسط شروع می شود که نشان دهنده دو کربن است، بنابراین آن را به عنوان یک پایه بکشید.

3. گروه های جانبی کربن جلو را بکشید

با تجزیه و تحلیل آلکان داده شده، می توانید ابتدا طرح نیومن کربن جلو را ترسیم کنید. اگر یک گروه جانبی روی یک گوه باشد، به این معنی است که از کاغذ خارج می شود (به سمت شما)، به طوری که می توان آن را به عنوان یک خط به سمت راست نوشت. برعکس، یک گروه کناری روی یک خط تیره به این معنی است که به داخل کاغذ می رود (دور از شما)، به طوری که می توان آن را به عنوان یک خط به سمت چپ نوشت. یک گروه جانبی که با یک خط ساده نشان داده می شود، به این معنی که مولکول در صفحه صفحه است، مستقیماً به بالا یا پایین نوشته می شود.

اگر گروه کناری نوشته شده روی یک خط به سمت پایین می رود، آن خط را که از نقطه کربن به سمت پایین می رود، همراه با خطوطی که به چپ یا راست می روند، بکشید. از آنجایی که خطوط باید 60 درجه از هم فاصله داشته باشند، این باید مانند یک شکل Y باشد.

از سوی دیگر، اگر گروه کناری روی یک خط به سمت بالا می رود، خط روی طرح نیومن باید مستقیماً به سمت بالا باشد. این باید یک شکل Y وارونه با سایر گروه های جانبی ایجاد کند.

4. گروه های جانبی کربن پشتی را بکشید

باید به این فکر کنید که اگر ارائه نشود، کدام ترکیب را ترسیم خواهید کرد. اگر شما در حال ترسیم ترکیب پلکانی هستید، همه گروه های جانبی به طور مساوی از یکدیگر فاصله خواهند داشت. اگر رویارویی ماه‌گرفته کشیده شود، گروه‌های کناری جلو در فاصله 60 درجه از یکدیگر قرار می‌گیرند و گروه‌های کناری پشت مستقیماً پشت سر قرار دارند. با در نظر گرفتن این موضوع، می توانید گروه های جانبی را که از دایره بزرگتر یا کربن پشتی می آیند، بکشید.

5. سایر ترکیبات را رسم کنید!

با چرخاندن یکی از کربن ها، می توانید تا شش ترکیب مختلف از آلکان ایجاد کنید!

ساختارهای طرح ریزی نیومن

بیشتر خواندن

دیدگاهتان را بنویسید