واکنش دهنده در شیمی چیست؟

مفاهیم اصلی

در این آموزش یاد می گیرید که a واکنش دهنده است و کجا می توان یک در یک معادله شیمیایی پیدا کرد. شما همچنین تفاوت بین یک واکنش دهنده و یک معرف را یاد خواهید گرفت و با نمونه های زیادی از شیمی مرتبط آشنا خواهید شد.

موضوعات تحت پوشش در مقالات دیگر

واکنش دهنده چیست؟

اصطلاح واکنش دهنده برای کمک به توصیف یک معادله شیمیایی استفاده می شود. واکنش دهنده یک ماده شیمیایی است که در شروع یک واکنش شیمیایی وجود دارد و با ادامه واکنش شیمیایی تغییر می کند. همچنین می توان آنها را به عنوان عباراتی مانند مواد اولیه یا معرف نام برد.

شما همچنین می توانید یک واکنش دهنده را به عنوان چیزی که در آغاز یک واکنش شیمیایی وجود دارد و سپس به طور جزئی یا کامل برای تولید محصولات مصرف می شود، توصیف کنید.

واکنش دهنده ها در سمت چپ معادله شیمیایی، قبل از فلش یافت می شوند. به عنوان مثال، در اولین eعنوان آ و ب هستند واکنش دهنده ها و برای دوم AB و سی دی واکنش دهنده ها هستند.

آ + بسی

AB + CD AD + CB

این قاعده در مورد این مثال‌های بالا اعمال می‌شود، بلکه در مورد طیف وسیعی از انواع دیگر واکنش‌ها نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال دیگر، گیاهان از دی اکسید کربن و آب برای تولید گلوکز استفاده کنید که برای تولید انرژی برای زندگی ضروری است.

فایل:گیاه در حال رشد به سمت خورشید.jpg

CO2 + اچ2O سی6اچ12O6 + O2

موادی که گیاه استفاده می کند (و تغییر می کند) هستند CO2 و اچ2O. اینها واکنش دهنده های ما هستند.

فلش های تعادل: واکنش دهنده ها کجا هستند؟

در واکنش هایی که می توانند هم به سمت عقب و هم به جلو پیش بروند، از فلش های تعادلی استفاده می شود تا نشان دهد که شیمی می تواند در هر دو جهت حرکت کند. در این حالت، واکنش دهنده ها هم در سمت چپ و هم در سمت راست معادله شیمیایی یافت می شوند.

  1. A + بسی

2. A + Bسی

3. سی A + B

معادله 1 به ما می گوید که معادله 2 و 3 هر دو می توانند رخ دهند. در معادله 1، A و B و همچنین C واکنش دهنده هستند.

واکنش دهنده ها در مقابل معرف ها

واکنش‌دهنده‌ها زمانی مصرف می‌شوند که یک واکنش شیمیایی انجام می‌شود و نیازی به مصرف یک معرف نیست. نمونه ای از یک معرف، کاتالیزور است، که ماده ای است که به سرعت واکنش کمک می کند، اما در طول فرآیند بدون تغییر است. کاتالیزورها می توانند مولکول های کوچک یا ساختارهای پیچیده بزرگی مانند آنزیم ها باشند.

در شیمی آلی، معرف های متداول زیادی وجود دارد، به عنوان مثال، یک معرف آلی فلزی مانند Me-MgBr (تصویر زیر). به این می گویند a معرف گریگنارد. از آنجایی که Me-MgBr در واکنش تغییر می کند، به عنوان یک واکنش دهنده نیز در نظر گرفته می شود.

فایل: واکنش جفت کننده متیل منیزیم بروماید small.jpg
معرف Grignard Me-Mg-Br همراه با واکنش دهنده دوم، Me-Cl، یک مولکول جدید را تشکیل می دهد.

نکته: حلال ها، اگرچه در هنگام انجام واکنش های زیادی وجود دارند، اما واکنش دهنده یا معرف محسوب نمی شوند.

خواندن بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید